Sök

Perfect days vd om miljonstämningen: "Har varit högljudd länge"

Perfect Day MediaPoddar

Amanda Schulman, Hannah Widell och Karolina Roslund, vd för Perfect Day. Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vd:n kommenterar stämningsansökan från konkursförvaltaren.

Igår kunde Breakit avslöja att poddprofilerna och entreprenörerna Hannah Widell och Amanda Schulman stäms på 5 miljoner. Det var när ett av deras bolag, ASHW concept store fashion gick i konkurs förra året som konkursförvaltaren menar att de flyttades kapital från det konkursade bolaget till Perfect Day Media på ett felaktigt sätt.

Karolina Roslund, vd på Perfect Day kommenterar kritiken i ett mejl till Breakit.

“Precis som tidigare under denna process står vi fast vid vår hållning och menar att allt har gått rätt till. För oss har ingenting förändrats i sak av att ärendet nu går till domstol. Vi bestrider konkursförvaltarens anspråk, men förstår att han har sin roll och att en modern advokat också försöker driva sina fall medialt. Vi låter processen ha sin gång, och får se vad den kommer fram till”, skriver hon i ett mejl till Breakit.

Vad händer om ni måste betala de fem miljoner som konkursförvaltaren kräver?

“Angående de fem miljonerna är det en hypotetisk fråga som konkretiseras i domstol. Konkursförvaltaren har varit högljudd länge nu, men vi får se var processen landar.”

När Breakit intervjuade Karolina Roslund i samband med att bolagets årsredovisning blev offentlig i slutet av juli, så berättade hon om den utmanande som coronapandemin hade fört med sig. Då såg hon istället att deras förväntade tillväxt skulle komma under hösten och hon räknade också med att förbättra både omsättning och resultat i bolaget.

"Utvecklas som vi har tänkt"

Bolaget har gjort en del personalförändring i början av hösten och bland annat avslutat en provanställning. 

“Hittills utvecklas hösten som det var tänkt när vi hördes i somras, så jag har ingen anledning att avvika från den ambitionen. Men det är en oförutsägbar värld vi lever i, så jag tänker inte lämna några garantier. Vi fokuserar på att jobba där vi står, snarare än att spekulera i exakt var vi kommer hamna”, säger Karolina Roslund och fortsätter.

“Sedan vi fokuserade verksamheten mot premium podcast i början av året har vi stärkt vår position betydligt på podcast-marknaden. Det är i sig en framgång under ett utmanande år som detta. Podcast-annonsförsäljningen kommer ha ökat med med minst 30 procent under 2020 mot föregående år, men den måste samtidigt kompensera för intäktsbortfall av exempelvis live-poddar. Ett oerhört speciellt år som inneburit omställning i mycket snabb takt.”

Läs mer