Soundcase utmanar Epidemic sound – tror sig ha hittat en lucka

Epidemic Sound Soundcase SaaS
Soundcase utmanar Epidemic sound – tror sig ha hittat en lucka

Martin Jacobson, grundare Soundcase. Foto: Press.

Jon Mauno Pettersson

Redaktionschef

“Vårt mål är att bli ett alternativ att räkna med", säger grundaren Martin Jacobson.

Svenska Epidemic Sound har vuxit ordentligt de senaste åren och omsatte hela 387 miljoner förra året. 

Bolagets affärsidé går ut på att köpa in och producera egen musik som andra sen kan köpa när de gör till exempel en Youtube-video, ett TV-program eller vill ha bakgrundsmusik i en butik.

Nu drar en konkurrent till den växande jätten igång – och de tror sig ha en fördel.

“När Epidemic Sound drog igång var jag precis i början av min egen karriär som låtskrivare och tyckte att det lät som en bra idé”, säger Martin Jacobson, grundare av uppstickaren Soundcase.

“Men då visade det sig att jag var tvungen att gå ur Stim.”

Stim (en förkortning för Svenska Tonsättare Internationella Musikbyrå) håller koll på så att alla kompositörer och tonsättare får betalt varje gång deras musik används. 

Om din låt spelas på radio eller i en produktion fixar de så att du får betalt.

Att behöva gå ur Stim för att kunna jobba med Epidemic Sound kan vara ett problem för musikskapare eftersom de då kan bli av med långsiktiga inkomster, menar Martin Jacobson.

Det är just där som Martin Jacobson tycker sig ha hittat en marknad. Soundcase fungerar i mångt och mycket väldigt likt Epidemic Sound. Kunden hittar den musik de vill använda i sin produktion via ett sökverktyg på bolagets hemsida. 

“Vårt mål är att ge filmskapare snabb och direkt tillgång till högkvalitativ musik och verktyg för att enkelt hitta musiken de behöver till sina projekt, så att de kan spendera mer tid på att vara kreativa och hinna med sina deadlines,” säger Martin Jacobson.

Eftersom musikskaparen inte behöver gå ur Stim innebär det att när den produktionen som musiken används i väl sänds så får musikskaparen betalt igen.

“Vårt mål är att bli ett alternativ att räkna med och kunna knyta till oss artister och kreatörer som redan har en låtskrivarkarriär och som vill kunna sälja sin musik till media."

Soundcase grundades 2017 men lanserar sin plattform först nu. Förra året omsatte bolaget därför endast 64.000 kronor och gjorde en förlust på 3.000 kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER