Sök

Primetime köps upp av Mag Interactive: "Passar perfekt in"

Mag InteractivePrimetimeGaming

Daniel Hasselberg, vd Mag Interactive, Daniel Weilar, styrelseordförande Sventertainment. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Börsnoterade Mag Interactive köper frågesportsappen.

Primetime drog igång våren 2018 och blev snabbt en succé. Bolaget har varje kväll en livesänd frågesport i sin app, och under en period spelade upp emot 100.000 svenskar dagligen. Appen fick snabbt över en miljon nedladdningar. 

Under förra sommaren tog bolaget in 15 miljoner kronor i riskkapital för att snabba på sin utlandsexpansion. Bland annat gick man in i Polen och Finland. 

Men sedan dess har det blivit en del motgångar. Tittarsiffrorna har sjunkit, i Finland har man haft problem med utbetalningar och den polska satsningen har helt lagts ner. Dessutom har två av grundarna – Petter Borggård och Tomas Jämtbäck – lämnat bolaget.

Nya ägare tar över

Nu köper börsnoterade Mag Interactive, som bland annat äger succéspelet Quizkampen, Primetime för 20 miljoner kronor.

Summan kan öka till 100 miljoner kronor om bolaget utvecklar sig enligt vissa fastställda villkor. 

"Primetime har helt organiskt byggt upp en bas på närmare hundra tusen dagligt aktiva spelare", säger Daniel Hasselberg vd på Mag Interactive i ett pressmeddelande. 

"De har också bevisat att affärsmodellen fungerar och bolaget går nu med vinst."

Primetime kommer att fortsätta att fungera som ett självständigt bolag med samma ledning som tidigare.

"Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel, och därför känns det helt naturligt för oss och även en fantastisk match ur bolagssynspunkt med den nya ägaren Mag", säger Daniel Weilar, styrelseordförande i Sventertainment som driver Primetime.

Primetime omsatte drygt 9 miljoner kronor under det första halvåret 2020 och gjorde ett resultat för skatt på 1,3 miljoner kronor. 

Läs mer