Fintech-profilen om den svenska branschens utveckling: från lokal ankdamm till internationell spjutspets

Fintech-profilen om den svenska branschens utveckling: från lokal ankdamm till internationell spjutspets

Fredrik Ulvenholm, vd på Vilja.

Viljas vd Fredrik Ulvenholm har sett den svenska fintech-scenen utvecklas rejält under 20 år.
”I början av min karriär var bankbranschen väldigt lokal, men i och med standardiserade regelverk från EU har marknaden öppnat upp och idag ser vi hela Europa som vår spelplan.”

Minns du Lita Bolån inne på Postens kontor i slutet av förra millenniet? Lita Bolån var den första automatiserade och digitaliserade bolåneprocessen i Sverige, en disruptiv produkt i ordets sanna bemärkelse. I stället för en lång manuell process och ett fysiskt möte på banken, kunde svenskarna nu gå in på Posten och ta ett bolån på studs. 

Lita Bolån hade utvecklats av ett svenskt fintech-bolag som 2001 kom att bli Emric, vilket 2016 köptes upp av it-konsultjätten Tieto. Fredrik Ulvenholm var med på Emrics framgångsresa – han började som anställd nummer fyra, arbetade som CTO under många år, byggde upp deras verksamhet i Asien och när han slutade var de runt 300 anställda.

“När jag startade 2001 skulle det dröja minst 15 år innan man började kalla det för ‘fintech’, men det var ju precis vad vi höll på med. Digitaliseringen var i sin linda och vi var tidigt ute med att se potentialen i att digitalisera bolånebranschen”.

Bästa teknologin en nödvändighet

Mer än 20 år efter att Lita Bolån var först ut att revolutionerade bolånebranschen, finns det fortfarande många områden inom bankvärlden att erövra. 

Idag är de allra flesta bolag vi träffar på väg att modernisera och digitalisera, men många jobbar fortfarande på traditionellt sätt

“Idag är de allra flesta bolag vi träffar på väg att modernisera och digitalisera, men många jobbar fortfarande på traditionellt sätt”, säger Fredrik och fortsätter:

"En viktig framgångsfaktor jag lärde mig från mina år utomlands, kanske främst med start-ups i Silicon Valley, är vikten av att våga satsa på den senaste, bästa teknologin för att ha en möjlighet att hänga med i förändringstakten." 

Europeiska kunder – och konkurrenter

Idag är Fredrik vd på Vilja, ett svenskt fintech-bolag, som erbjuder molnbaserade banktjänster inom inlåning, utlåning och finansiering. Alla funktioner och integrationer finns redan på plats i en modern flexibel plattform, vilket möjliggör snabb och enkel lansering av nya produkter, automatisering av flöden och skapar en förstklassig kundupplevelse. 

Idag blir vi kontaktade av kunder från hela Europa. Och våra konkurrenter är internationella

Vilja är väletablerat i Norden, med bland andra SevenDay Bank, Erik Penser och OPR Finance som kunder, och har nu siktet inställt på Tyskland och Storbritannien. En utblick som känns självklar idag, men som för 20 år sedan var obruten mark för den svenska finansbranschen. 

“Då var det ett mycket starkt fokus på Sverige och de nordiska länderna. Det fanns inget europeiskt perspektiv, inga mässor, ingenting. Det är först de senaste fem-sju åren som det har börjat hända saker”.

För nya bolag är digitala lösningar en självklarhet. Och många äldre bolag som sitter på gamla, svårutvecklade plattformar väljer att övergå till molnbaserade lösningar. Skiftet pågår i hela Europa och för Vilja, vars plattform går att implementera på en till två månader, är det en självklarhet att satsa internationellt. 

“Idag blir vi kontaktade av kunder från hela Europa. Och våra konkurrenter är internationella”.

Ingen vet vilka tjänster som kunderna efterfrågar om fem-tio år

Gästar Future of Credit 2020

Den 17 september kommer Fredrik att medverka på BreakIts fintech-event Future of Credit 2020, där han tillsammans med Erika Eliasson på Lendify och Jonas Hultin på Rocker kommer att prata om hur ständiga skiften påverkar fintech-branschen, och hur man bör agera.

“Ingen vet vilka tjänster som kunderna efterfrågar om fem-tio år. De finansbolag som inte satsar på en modern arkitektur kommer att få svårt att hänga med och risken är stor att man kastar bort pengar på något som snabbt blir obsolet”, avslutar Fredrik Ulvenholm.

Läs mer om Vilja Solutions lösningar här

Läs mer

Bild avslöjar: Voi-sparkcykel på olycksplatsen – men Voi vet inte själva: "Har inte blivit kontaktade"

Padelkungens superklipp(?), pr-pressade papegojor, ångestmejl – och miljardärfamiljens snabbväxare till salu

8 techledare avslöjar – här är vår strategi framåt

Läs fler artiklar
LÄS MER