Sök

Sju ton sparkcyklar på Mälarens botten – nu ska Voi-chefen dyka själv

VoiBoltElsparkcykel

Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi. Foto: TT/press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Elsparkcyklarna fortsätter att hamna på fel ställen.

Elsparkcyklar har som bekant varit ett hett ämne i Sverige de senaste åren. Älskade av en del och hatade av andra. 

Mycket av kritiken har handlat om att de parkeras överallt och tvingar gående att väja för övergivna elsparkcyklar.

Men det finns andra problem också. I en stad som Stockholm, fylld av vatten, har mängder med elscootrar hamnat i vattnet.

Organisationen Rena Mälaren hade redan i mars förra året fiskat upp 200 sparkcyklar ur vattnet. Nu har siffran stigit till 355 stycken, eller 7 ton elsparkcyklar, skriver Dagens Industri.

Organisationen har stöttats ekonomiskt av Voi och sedan nyligen har även Bolt gått in med ekonomiskt stöd till organisationen. 

Men det räcker inte utan nu ska även Vois kommunikationschef Kristina Hunter Nilsson vara med själv och dyka efter elsparkcyklar.

"Jag tycker om att dyka samtidigt som jag brinner för den här frågan", säger hon till Dagens Industri.

"Vi vill förstås inte att folk ska slänga våra fordon i vattnet."

En elsparkcykel som plockats upp ur vattnet skickas till bolagens verkstäder där de, om det går, lagas.

Pandemin har gjort att elsparkcyklar har fått ny fart – och det kan leda hela vägen till en börsnotering för svenska Voi. 

Läs mer