Sök

Så klarar sig Primetime genom corona-krisen: "Fyller ett behov"

PrimetimeGamingsocialt

Daniel Weilar. medgrundare Primetime.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Vi såg att vi kunde bidra till att fylla ett behov i en period där sport, musik och andra live-evenemang blev inställda”, säger Primetimes medgrundare Daniel Weilar.

När det livesända frågesportspelet Primetime kickade igång våren 2018 blev det snabbt en succé. Svenskarna fastnade för appen och upp emot 100.000 personer tävlade varje gång det var dags för en ny omgång. 

Satsningen drogs igång gemensamt av Martin Palm, Johan Ribb, Petter Borggård, Fredrik Kilian, Tomas Jämtbäck och Daniel Weilar. 

Under förra året plockade Primetime in 15 miljoner kronor i syfte att expandera till fler länder. Fokus riktades mot Norden och Polen, men satsningen i Polen lades sedan ned eftersom det inte flög som förväntat. Samtidigt började tittarsiffrorna att sjunka.

"Men det hade vi räknat med, 100.000 är en extrem siffra och vi förstod att det inte skulle fortsätta så”, sa medgrundaren Martin Palm då.

Ökar omsättningen med fortsatta förluster

Nu presenterar Sventertaiment, bolaget bakom Primetime, sin årsredovisning för 2019. Här framgår det att omsättningen ökade från 3,5 till 8,2 miljoner kronor under förra året med en förlust på 7,8 miljoner kronor. 

Daniel Weilar, medgrundare av Primetime, förklarar dock att omsättningen i själva verket är högre. Under förra året expanderade Primetime till Norge, Finland och Danmark genom dotterbolag som inte redovisas här. 

”Omsättningen har faktiskt mer än fyrdubblats då den konsoliderade omsättningen landade på 14,5 miljoner kronor. Det är ett resultat av en expansion till de nordiska länderna samt förstärkt försäljning i Sverige”, säger Daniel Weilar till Breakit. 

Han uppger vidare att förlusten i koncernen uppgår till runt 11,5 miljoner kronor.  

“Detta ligger helt enligt plan då vi etablerade oss utanför Sverige vilket var en investering för att kunna skala affären över tid, vi ser redan resultat av det under första halvåret 2020”. 

Corona inget sänke för frågespelet 

I bokslutet kommenterar företrädare utvecklingen under corona.

”Det är främst bolagets dotterbolag, som bearbetar marknaden och leverera dagliga liveshower som påverkats. Rent ekonomiskt har påverkan varit begränsad och leveransmässigt så har det snarare varit en positiv effekt i form av högre tittarsiffror”, står det i rapporten. 

Daniel Weilar säger att corona-perioden varit oerhört utmanande för hela samhället.

“Vi såg att vi kunde bidra till att fylla ett behov i en period där sport, musik och andra live-evenemang blev inställda. Samtidigt så är vi annonsfinansierade och den marknaden halverades ju över en natt. Vi valde dock att prioritera värdeskapande framför finansiell risk i det läget, vilket uppskattades av våra fans”, säger Daniel Weilar. 

Daniel Weilar uppger att 100.000 personer dagligen spelar Primetime live i Norden nu samt att omsättningen mer än dubblats under första halvan av 2020. 

“Bolaget gör vinst under första halvåret 2020, och vi ser att andra halvan borde fortsätta på den positiva trenden. Allt beroende dock på hur omvärlden ser ut”, säger Daniel Weilar.

Läs mer