Therése Lindgrens bolag fortsätter visa starka siffror

Therese lindgren ABSociala medier

Therése Lindgren. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT /

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Influencern unnar sig utdelning.


Therése Lindgren är en av Sveriges största influencers med runt 1 miljon följare på såväl Youtube som Instagram. Hon har listats som mäktigast i sociala medier, enligt Medieakademin, och uppmärksammades nyligen som sommarpratare i P1. 

Therése Lindgren har valt att satsa på vegansk hudvård genom sitt bolag Indy Beauty, som omsatte 28 miljoner kronor med en vinst på över 3 miljoner kronor under förra året. En nyckel till tillväxten har varit den starka närvaron i sociala medier. 

”Relationen till mina följare betyder mycket och när jag startade Indy Beauty ville jag involvera dem i alla steg i processen”, har Therése Lindgren berättat. 

Fyller semesterkassan 

Utöver Indy Beauty driver hon även Therese Lindgren AB, som enligt bolagsbeskrivningen ägnar sig åt medieproduktion, handel av kosmetika, kläder och accessoarer samt konsulttjänster.

Det bolaget hade intäkter på 18,1 miljoner kronor under 2019 – en ökning från 16,9 miljoner året innan.

Vinstmarginalen är fortsatt skyhög.

Vinsten efter skatt landade på 12,4 miljoner under 2019. Året innan var motsvarande summa 11,6 miljoner.

Därmed finns det gott om utrymme för huvudpersonen att plocka ut pengar ur bolaget – vilket också har skett.

I handlingarna framgår det att 12 miljoner kronor delas ut till den enda ägaren, alltså Therése Lindgren själv.

 

Läs mer