Newshubby på väg att ta in 2 miljoner till gör det själv-tjänst för PR

Breakit - Newshubby på väg att ta in 2 miljoner till gör det själv-tjänst för PR
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Newshubby lanserade för två veckor sedan sitt verktyg för utskick av pressmeddelanden. Nu ligger Malmö-företaget i slutskedet av en finansieringsrunda där 2 miljoner kronor ska investeras i produkten.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Newshubby används av företag och föreningar för att skapa och skicka ut pressmeddelanden.

“Vi vill föra in PR-branschen i ett nytt tänk. Det ska vara enkelt och tidseffektivt att skriva och skicka pressmeddelanden. Våra pressmeddelanden ser i princip likadana ut och du kan göra ett själv”, säger Alexandra Bylund som är medgrundare och vd.

Newshubby har i dagsläget 150 kunder från främst Sverige och USA. Förhoppningen är att inom några år vara uppe i flera tusen.

“Newswire (en av de större konkurrenterna) skickade ut mer än 600.000 pressmeddelanden 2013. Det är klart att drömmen är att vi också ska ha hundratusentals kunder”, säger Alexandra Bylund.

Hon berättar att ursprungsmålet var att få in 250 kunder under första året, men att det ser ut att gå bättre än så.

Finansieringsrundan avslutas om ett par veckor och förhandlingar hålls med bland andra Anders Frankel, grundare av företaget Apsis som specialiserar sig på e-postmarknadsföring. Det nya kapitalet ska gå till att utveckla produkten och nå ut till fler potentiella användare.

“Vi kommer att behöva skapa fler mallar för pressutskick och möjlighet för kunder att lägga in ett pressmeddelande på sin sajt", säger Alexandra Bylund som beskriver den produkt som finns i dag som "minimal".

En annan viktig del av affärsidén är att se till att pressmeddelanden går till rätt personer genom att bygga algoritmer som skickar informationen till de journalister som kan vara intresserade.

“Vi vill ju också se till att journalister får relevanta nyheter att skriva om”, säger Alexandra Bylund.

Samtidigt ska företaget dra i gång en större marknadsföringssatsning och kommer under året att anställa personer för försäljning och kundsupport.

Newshubby räknar med att nå break even under 2017. Om ett och ett halvt år hoppas de kunna dra i gång nästa runda för att samla in kapital.

“Då har vi hittat vår modell och kommer att kunna köra tio gånger så hårt”, säger Alexandra Bylund.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel