Influencerbyrån Adviral i konkurs: "Gjort vad vi har kunnat för att undvika detta"

Adviral Konkurs influencers
Influencerbyrån Adviral i konkurs: "Gjort vad vi har kunnat för att undvika detta"

Jon Mauno Pettersson

Redaktionschef

Den svenska influencerbyrån Adviral – som jobbade med stora e-handlare och influencers – har försatts i konkurs.

Det rapporterar Ehandel.se.

”Med anledning av de tuffa tider som råder just nu, är det med stor sorg vi behöver meddela att Adviral har behövt ta det hårda beslutet att låta bolaget gå i konkurs. Mitt i denna världspandemi och ekonomiska kris så har vi, in i det sista, gjort vad vi har kunnat för att undvika detta utfall. Adviral har drivits av olika bolagsstyrningar som föranlett till detta beslut”, skriver företaget i ett mejl.

Bolaget, som jobbar med influencer marketing, har bland annat jobbat med kända e-handlare som Stronger, Lyko, Ideal of Sweden och Royal Design, samt influencers som Therese Lindgren och ”Anty” Antonia Johnson.

2018 omsatte bolaget 13,1 miljoner kronor med ett resultat på minus 181.000 kronor.

Skulder till influencers

Enligt Ehandel.se har bolaget nu skulder på cirka 4,4 miljoner kronor, varav 3,2 rör skulder till influencers och bloggare.

”Vår ambition är att driva verksamheten vidare en tid framöver till vi antingen har hittat en köpare eller kan avveckla bolaget under mer ordnade former”, säger konkursförvaltaren Fredrik Thor på Wistrand Advokatbyrå.

Adviral grundades av Katri Lindgren och Jan Lindgren. Finansmannen och Metro-köparen Christen Ager-Hanssen, som driver investmentbolaget Custos Group, är delägare i Adviral, enligt Di digital.

Konkursansökan skickades in den 26 juni.

Läs fler artiklar
LÄS MER