Sök

Voi vill utmana kollektivtrafiken – släpper månadskort

VoiElsparkcykel

Foto: TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Vill vara billigare än kollektivtrafiken.

Det tungt backade elsparkcykelbolaget Voi har haft det tufft under coronapandemin. I takt med att Europas städer stängde ner och många började jobba hemifrån slutade folk också att använda företagets produkter. Bolaget tvingades därför dra igång ett stort sparpaket, där bland annat varsel av personal och sänkta löner för ledningen ingick. 

Men nu är Voi igång igen och idag meddelade bolaget att de lanserar en ny satsning: dygns- och månadsbiljetter.

Förhoppningen är att trogna kunder ska betala en fast månadskostnad för obegränsat åkande, istället för att betala för varje enskild resa separat.

Voi beskriver det som ett alternativ till kollektivtrafiken och har aktivt valt att sätta ett pris som är billigare än kollektivtrafiken på de marknader de lanserar på.

"Voi Pass har designats för att göra det ännu mer attraktivt för användare att göra fler resor med Vois elsparkcyklar med en fasta taxa, som ligger betydligt lägre än kollektivtrafikens periodbiljetter", skriver bolaget i ett pressmeddelande, och hänvisar bland annat till den pågående pandemin:

"Detta är mer relevant än någonsin i samband med att livet börjar återgå till det normala och människor återvänder till sina arbetsplatser samtidigt som folkfyllda bussar, tunnelbanor och spårvagnar kan ses som en potentiell hälsorisk."

Namnkunniga investerare bakom sig

Det svenska scooter-bolaget fick in motsvarande 820 miljoner kronor i en nyemission i höstas från en rad välkända riskkapitalbolag, bland annat Vostok New Ventures, Balderton Capital, Creandum, Project A, JME Ventures, Raine Ventures, Kreos Capital, Inbox Capital och Black Ice Capital.

Läs mer