Creed växer i raketfart – nu har Voi-grundaren köpt in sig: “Bäst i världen”

Creed Sociala medier Marknadsföring
Creed växer i raketfart – nu har Voi-grundaren köpt in sig: “Bäst i världen”

Timothy Collins, Hugo Leprince och Fredrik Hjelm. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Slog fjolårsomsättningen redan under första kvartalet i år.

Den unga trion bakom Creed hade redan lyckats samla på sig en hel del erfarenhet innan de startade sin digitala byrå i slutet av 2018. Var för sig hade Timothy Collins, Hugo Leprince och Eliot Robinson arbetat med personer som Gary Vaynerchuck och Dennis Rodman samt företag som Starflow och Ash Pournouris At Night Management. 

Med Creed Media Group ville man skapa ett bredare mediebolag där sociala medier är kärnan i arbetet. Fokus är att finnas där den unga målgruppen finns, oavsett om det är Tiktok, Twitch eller Instagram.

På kundlistan finns idag de flesta större skivbolagen, däribland Sony Music, Universal Music, Def Jam och Virgin Records. Men även svenska varumärken som Doktor.se, Estrid och Daniel Wellington.

Voi-topparna investerar

Nu meddelar bolaget att tillväxten sker snabbare än beräknat, något som man bland annat hänför till en “Tiktok-explosion” under våren. Samtidigt avslöjar man att Voi-grundaren Fredrik Hjelm klivit in som investerare under våren tillsammans med bolagets kommersiella chef Carl Vernersson. 

”Jag älskar drivna entreprenörer som ligger längst fram inom sina fält och Tim och Hugo är just det. Creed är bäst i världen på new gen marketing inom musik och musik är var många trender startar. Jag ser fram emot att se bolaget ta över andra vertikaler kommande år”, säger Fredrik Hjelm i ett pressmeddelande.

Hur stor investering det rör sig om framgår däremot inte.

LÄS MER: Synas på Tiktok? Här är för- och nackdelarna!

Siktar högt när Tiktok växer

När Breakit intervjuade grundarna bakom Creed i juli förra året räknade man med en omsättning på 10 miljoner för helåret 2019. När året var slut hade man överträffat förväntningarna något och intäkterna landade på 13,7 miljoner med ett resultat på 1,3 miljoner.

Under det första kvartalet 2020 har man redan överträffat fjolårets försäljning, enligt bolaget själva. Nu ställer de in siktet på att omsätta totalt 50 miljoner under året.

Utöver rena marknadsföringskampanjer – som i dagsläget är den största affären för bolaget – arbetar Creed även med poddproduktion och talangmanagement. Bolaget själva lyfter en lyckad Tiktok-kampanj för artisten Trevor Daniels som exempel, där profiler på plattformen används för att skapa virala trender kring låten och på så sätt ge den spridning.

“Ett exempel på Creeds arbete är kampanjen för Trevor Daniels – Falling som med över 700 miljoner Spotify-streams och placering på Billboard Hot 100 hyllats som en global Tiktok-sensation”, går det att läsa i pressmeddelandet.

För Creeds operativa chef Timothy Collins är de senaste framgångarna ett bevis på möjligheterna på den sociala plattformen. Han menar att även traditionella varumärken kan använda sig av de virala sättet att arbeta, där användarna själva driver marknadsföringen framåt genom olika trender.

“Det är verkligen tydligt att fler bolag fått upp ögonen för Tiktoks starka genomslagskraft under denna isolerade tid då digitala och sociala kanaler har större inverkan än någonsin. Det finns samtidigt en viss barriär för varumärken att själva börja jobba med plattformar likt Tiktok då kravet på strategiskt innehåll kräver hög kulturell förståelse”, säger han.

LÄS MER: Synas på Tiktok? Här är för- och nackdelarna!

Läs fler artiklar
LÄS MER