Relatable spräcker 100 miljonersvallen

Relatable influencers Marknadsföring
Relatable spräcker 100 miljonersvallen

Martin Garbarczyk har grundat Relateble. Foto: Pressbid/Istockhphoto

Caroline Englund

Reporter

Relatable syr ihop influencerkampanjer åt jättar som Google och Spotify – nu spräcker de 100 miljonersvallen.

Influencer-marketing har exploderat de senaste åren och allt fler byråer inom området slåss nu om kunderna.

Relatable skiljde till en början ut sig genom att jobba datadrivet, i stor skala och med innehåll. 

Bolaget har till exempel utvecklat en egen plattform där det skapar och hanterar globala kampanjer. De har också en databas som samlar miljontals sociala profiler på nätet och där de kan matcha influencers med varumärken baserat på bland annat räckvidd, stil, engagemang och målgrupp.

”Vi var tidiga med att analysera och följa upp data och har utvecklats till en hybrid mellan ett techbolag och en kreativt och strategisk byrå och partner till våra kunder”, säger grundaren Martin Garbarczyk till Breakit.

Går som en raket

Bolaget har sedan starten i januari 2016 växt i en rasande fart och under 2019 landade omsättningen på 100 miljoner kronor och vinsten på cirka 13 miljoner kronor. Det betyder en ökad omsättning med 50 procent och en rejält ökad vinst (2018 landade vinsten på 2,6 miljoner kronor).

Enligt Martin Garbarczyk har den starka tillväxten flera orsaker. 

”Dels beror det på vårt team och våra talangfulla kollegor men det handlar också om att vi hela tiden har satsat och haft ett  internationellt mindset. Vi har från dag ett sett det som att vi jobbar med två länder – Instagram och Youtube. Sen kan vi hjälpa bolag från hela jordklotet. Sedan i höstas har vi lagt till ett tredje land – Tiktok.”

Enligt Martin Garbarczyk  blir Tiktok mer och mer intressant för annonsörer.

”Antalet användare har fullkomligt exploderat där och de har nyligen gått över 2 miljarder nedladdningar globalt. Precis som andra sociala medier har Tiktok haft en ung målgrupp men demografin börjar ändras och det gör att det blir mer intressant för annonsörer”, säger han.

Nya affärsben

Under förra året utvecklade Relatable också två nya affärsben som de kallar för Tastemakers och Amplify.

Tastemarkers är ett nätverk av över 500 duktiga kreatörer med fokus på video och foto som kan skapa lokalt innehåll för annonsörer och Amplify handlar om att sponsra sponsrade inlägg i sociala medier. Det betyder att en influencer gör ett samarbete med en kund och sedan betalar man för att innehållet ska spridas i sociala medier.

Breakit har tidigare berättat att Relateble har jättar som Google, Spotify och Samsung på kundlistan. på kundlistan. Under förra året inleddes samarbete med exempelvis Volvo, Chiquita och Klarna.

Tung kundlista som blir ännu tyngre

I slutet av året tecknade Relatable ett globalt exklusivt partnerskap med Condé Nast som är en av världens ledande globala medieföretag med titlar som Vogue, Wired, The New Yorker och Glamour.

Precis som för många andra bolag har Relatable drabbats av coronakrisen som bland annat har lett till att stora delar av näringslivet lägger mindre pengar på marknadsföring. Men Martin Garbarczyk ser ändå försiktigt positivt på framtiden.

”Man kan säga att det ser betydligt bättre ut nu än vad det gjorde i början av mars då det kändes som att hela branschen var i ett chock och paniktillstånd och jag tror att att vi står oss starka genom det här men hur pandemin utvecklar sig kan ingen veta,” säger Martin Garbarczyk. 

Läs fler artiklar
LÄS MER