Sök

Simris Alg stoppar all marknadsföring på Facebook: "Vill inte vara del av det"

Simris algMetaHälsa

Foto: Anders Ahlgren / SvD / TT

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Simris Alg slutar marknadsföra sig på Facebook och Instagram på grund av utvecklingen i USA:
"Mark Zuckerberg gör ingenting", säger grundaren Fredrika Gullfot.

Simris Alg har stoppat all sin marknadsföring av bolaget på Facebook och Instagram på grund av protesterna i USA. 

“USA är vår hemmamarknad, vi har följt utvecklingen väldigt nära. Det är en sådan enorm folkstorm. Och mitt i det går Mark Zuckerberg ut och meddelar att han i princip inte kommer göra något åt saken, genom att låta Donald Trumps våldsförhärligande inlägg ligga kvar. Vi är ett värdedrivet bolag som inte vill vara del av det”, säger bolagets grundare och vd Fredrika Gullfot. 

Något som även fått många anställda på Facebook att reagera. 

Digital marknadsföring viktigt

Hon har publicerat ett inlägg om beslutet på Twitter och på Linkedin som nu har blivit viralt med hundratals delningar på Twitter.

“Vi hade inte räknat med den här uppmärksamheten. Nu har vi synts mer än vad vi någonsin har gjort tidigare. Vi är bland de första bolagen som gått ut med det här beslutet som jag förstått det, men jag vet att det kommer bli fler”.

Hur viktigt är Facebook för er som marknadsföringskanal?

“Digital marknadsföring är jätteviktigt för oss. Men vi har sett att vi får minst lika bra respons på plattformar som riktar sig mer specifikt till våra communities, som nyhetsbrev och appar. Så jag tror inte det här kommer påverka oss alls.”, säger Fredrika Gullfot. 

Finns andra vägar än Facebook

I februari kom Simris Alg till exempel in i sortimentet hos Goop, Gwyneth Paltrows digitala livsstilsmagasin och e-handel. 

Tycker du att andra svenska bolag borde följa efter?

“Jag är inte den som ska tala om för andra vad de ska göra. Däremot är det viktigt att alla inser att oavsett om man agerar eller inte agerar så innebär det att man tar ställning. Man måste ta diskussionen med sitt företag hur man vill agera”.

“Jag vill däremot uppmuntra folk att se att det finns andra vägar att gå än Facebook. Vi måste komma ifrån tanken att Facebook och Instagram är det enda som finns och att vi måste betala dem. Det bästa sättet att ändra det här systemet är att rösta med plånboken och styra om sin marknadsföringsbudget”.

Läs mer