Sök

Okända Acast-grundaren startar camping-appen Acamp – backas av musikprofiler

Acamp

Salem Al Fakir, Vincent Pontare,Agnes Carlsson och Öjje Holt. Foto: TT & Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Efterfrågan är enorm men tillgången minst sagt bristfällig", säger Acamps medgrundare Öjje Holt.

Corona har lett till att många svenskar har fått ändra sina semesterplaner, och fler har fått upp ögonen för husbilssemester. Många upplever det som en stor frihet att bege sig ut på vägarna – men du behöver också veta var du ska ställa husbilen. 

Det här vill den digitala bokningstjänsten Acamp lösa genom att låta husbilscampare boka och betala direkt för ställplatser. Det innebär också att den som äger marken kan tjäna lite extra pengar. 

Bakom tjänsten står Öjje Holt och Paul Berggren. 

Vi har tidigare beskrivit Öjje Holt som ”den okända Acast-grundaren”. Efter rollen som Nordenchef på Spotify klev han tidigt in som kommersiell chef i podd-bolaget Acast under 2014. I dag är han aktiv som ängelinvesterare och har satsat i bolag som Rocker och Kreditz. 

Filat och fejat sedan i höstas

Öjje Holt berättar att han började att fila på idén till Acamp redan i höstas. Han är själv husbilsägare sedan några år tillbaka och beskriver upplevelsen som ”ganska analog”. 

”Det är kul att åka omkring men svårt att söka efter platser och aktiviteter, problem med att boka och betala, det är krångligt”, säger Öjje Holt.

Paul Berggren, som Öjje Holt beskriver som ”lite mer hardcorde” då han gillar aktiviteter som trailrunning och tältande, hade liknande bokningsupplevelse.

“Efterfrågan är enorm men tillgången minst sagt bristfällig. Det saknas ett smidigt, snabbt och säkert sätt för för husbilscampare att planera sin semester och för markägare att kapitalisera på sina resurser”, säger Öjje Holt. 

Acamps affärsmodell baserar sig på att plattformen knyter samman markägare och husbilsägare och sedan tar viss kommission vid varje affär. Satsningen kommer att lanseras fullt ut i augusti men öppnar redan nu för att låta markägare registrera sig.

Backas av musikprofiler

Bolaget har redan fått med tre kända namn som investerare. Av handlingar från Bolagsverket framgår att Acamp i mars gjorde en nyemission på 4,5 miljoner kronor där hela bolaget värderades till 15 miljoner kronor. Det var Salem Al Fakir, Vincent Pontare och Agnes Carlsson som då gick in med kapitalet i nyemissionen. 

Salem Al Fakir och Vincent Pontare är mer kända som producentduon Vargas & Lagola och har samarbetat med profiler som Madonna, Veronica Maggio och Axwell & Ingrosso. Agnes Carlsson vann talangtävlingen Idol och har bland annat haft en internationell hit med låten "Release me".

Satsar mot Europa 

Öjje Holt förklarar att plattformen även ger en chans för aktörer att erbjuda mertjänster eller marknadsföra sig. 

”Det kan handla om erbjudanden om att mjölka en ko, bada vid en brygga eller att få mat. Jag tror att lokala aktiviteter kommer att bli väldigt stort”, säger Öjje Holt och lyfter mikrobryggerier och loppisar som evenemang som skulle passa i appen. 

Planen är att stänga ytterligare en runda i höst för att sedan lansera i Europa nästa vår. Öjje Holt tror att intresset kommer att vara stort, och ser inte corona som ett problem. 

”Det här är inte traditionell camping. Här är du helt själv och umgås inte med någon annan om du inte vill, du sitter i din egen husbil med eget vatten och kök. Det finns inget bättre alternativ”, säger Öjje Holt.

Läs mer