Sök

H&M:s försäljning rasade med 57 procent under krisen

H&MCoronaviruset

Helena Helmersson, vd på H&M. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Tungt fall för H&M.

Klädjätten H&M är hårt drabbad i krisen och rapporterar nu att försäljningen rasat med 57 procent under perioden 1 mars till 6 maj, jämfört med motsvarande period 2019.

Samtidigt ökade onlineförsäljningen, som är igång på 46 av företagets 51 onlinemarknader, med 32 procent.

I dagsläget är 3 050 av koncernens 5 061 butiker tillfälligt stängda. Det innebär alltså att 60 procent av butikerna.

"Återöppnandet på respektive marknad anpassas efter lokala restriktioner och förhållningsregler. På de marknader som börjat öppna upp är butikshandeln inledningsvis återhållsam", skriver H&M i en uppdatering.

Stort sparpaket

Den svenska klädjätten har också dragit igång ett stort sparpaket och 10.000 anställda har blivit permitterade.  

H&M upprepar också att andra kvartalet kommer att bli ett förlustkvartal.

Läs mer