Ancons huvudprodukt är en mjukvara som fungerar som restaurangens digitala hjärta – en plattform som låter krögare hantera beställningar och ta betalt.
Företaget har bland annat travbanan Solvalla och krögaren Pontus Frithiof som kunder.
När corona-krisen slog till i början av mars märkte Ancons vd Mikke Selander att de restauranger som bolaget följer på Instagram började posta inlägg om att de lanserade hämtmat som alternativ.
“Mejla hit, ring dit, det var den typen av budskap de la upp. Då kände jag att vi kunde hjälpa till och göra det mycket enklare för dem att komma igång med take away”, berättar han.
Ancon hade vid tillfället inte lanserat sin matbeställnings-app – men bolagets utvecklingsteam hade börjat bygga den.
Mikke Selander mejlade ut till bolagets 1.200 kunder och frågade vilka som skulle vara intresserade av att ansluta sitt befintliga kassasystem från Ancon till den nya take away-appen.
Beskedet från kunderna var tydligt: Om ni bygger den så är vi med direkt.
“Tanken var egentligen att bara göra en mjukstart nu i vår med appen. Produkten var som sagt inte klar, men det är ju extremt bråttom för restauranger som kämpar för sin överlevnad. Så vi har jobbat dag och natt med att få klart detta”, säger Mikke Selander.
Tanken var egentligen att bara göra en mjukstart nu i vår med appen
För tre veckor gick beställningsappen Ancon Order live. 130 restauranger har nu anslutit sig till lösningen, som är direkt integrerad med Ancons vanliga restaurang-plattform – som i sin tur är sammankopplad med bland annat betaltjänster och bokföringsprogram som krögarna använder.
Ancon, som har kontor i bland annat Lysekil och Örebro, har hittills finansierats utan externt riskkapital. Bolaget har de senaste fem åren vuxit över 300 procent och hade förra året 41 miljoner i omsättning på en vinst på 2,3 miljoner kronor.
Den nya take away-appen fungerar även för restauranger som inte har Ancons kassasystem – och förhoppningen är att den ska slå brett.
Mikke Selander sticker inte under stol med att den nya konsumentappen innebär att Ancon delvis konkurrerar med jättar som Uber Eats och Foodora.
“Visst blir det så. För en konsument blir ju vår app ett nytt alternativ att beställa mat från, ungefär som Foodora. Men för restaurangerna är det ganska annorlunda. Dels är det väldigt enkelt att komma igång om du redan har Ancons kassasystem, och för det andra kommer vi inte hantera själva utkörningen utan det får restaurangen ordna med själva”, säger han.
Läs också historien om hur Mikke Selander gjorde Ancon till en tillväxtraket