Så kan Techbuddy skala upp snabbt när teknikstrulen hopar sig för hemmajobbarna

Så kan Techbuddy skala upp snabbt när teknikstrulen hopar sig för hemmajobbarna

Siavash Habibi, COO på Techbuddy.

Många stänger in sig – men vill ändå jobba och ha kontakt med släkt och vänner. Det har lett till nya möjligheter för Techbuddy – som löser personalutmaningen tack vare samarbetet med Cool Company.
”Att kunna ta in mer personal utan stor administration är en grundbult i vår verksamhet”, säger Techbuddys COO Siavash Habibi.

Strulande teknik kan vara irriterande under vilka omständigheter som helst, men när både jobbet – och kontakten med barn och barnbarn – hänger på att routrar, datorer och VPN-lösningar fungerar felfritt kan det bli i det närmaste olidligt. 

Sedan corona-krisen slog till världen över har Techbuddy, som dagligen hjälper hundratals kunder över hela Sverige, sett en ny grupp av kunder som hör av sig och behöver hjälp - framförallt med att komma igång med hemmakontor och med att lösa uppkopplingen hemma.

I sådana här tider visar det sig extra tydligt hur viktigt det är att tekniken i hemmet fungerar

”I sådana här tider visar det sig extra tydligt hur viktigt det är att tekniken i hemmet fungerar. Kanske framför allt för de äldre, som nu förlitar sig helt på tekniken för att kunna vara i kontakt med nära och kära.”, säger Siavash Habibi.

Men att kunna möta en efterfrågan på teknikhjälp hade enligt honom inte varit möjligt utan att deras starka nätverk av “Buddies” – tekniker över hela Sverige som kan rycka ut och hjälpa till med kort varsel – och kan skalas upp på ett enkelt och smidigt sätt genom en lösning där Cool Company tar hand om de administrativa bitarna.

Hundratals Buuddies – en konsoliderad faktura

Att hantera ett växande nätverk med flera hundra Buddies som utför uppdrag dagligen hade inte varit möjligt utan den hjälp Techbuddy får från Cool Company. Via dem kan alla Buddies fakturera för sina uppdrag via ett API-system som även hanterar försäkringar, kundtjänst och annan krånglig administration. 

Och när det börjar närma sig löning får TechBuddy en konsoliderad faktura från Cool Company. När den är betald får deras Buddies ut skattad lön inom ett dygn.

”Cool Company löser allt åt oss. Utöver löneadministrationen tar de också ett arbetsgivaransvar så att våra Buddies får rätt avsättningar till tjänstepension, försäkringar, sjukpenning, semesterersättning och sociala avgifter. På så sätt kan vi fokusera på kärnverksamheten, som är att skicka ut rätt person för att hjälpa till när det uppstår ett behov.”

Vill du veta mer om Cool Companys olika företagslösningar? Läs mer här

Det är också enkelt att skala upp när det behövs. På Cool Company sitter en dedikerad Delivery Manager som hjälper till med registreringar av nya techbuddies och håller daglig koll på fakturor och löner. Uppstår frågor är hjälpen bara ett samtal eller mejl bort: 

”För att vara en attraktiv uppdragsgivare till våra Buddies är det viktigt att vi hanterar löner och andra ersättningar snabbt och smidigt, och där har det varit tryggt att ha en Delivery Manager att ringa till för att snabbt hantera frågor”, säger Siavash Habibi.'

Fördelar för alla: Buddies, kunder och partners

Enligt Siavash har deras Buddies en rad olika anledningar till varför de valt att jobba genom flexibla anställningar.

”Vissa kanske inte vill jobba på måndagar, andra kanske har en tentaperiod då de inte vill jobba någonting, en tredje vill jobba hela februari men ingenting i mars. Genom Cool Company kan vi skapa en win-win-win-situation, då våra Buddies har en flexibel sysselsättning och tjänar bra med pengar, våra kunder får hjälp till ett förmånligt pris, och våra partners som Telia och Media Markt kan enkelt erbjuda sina kunder våra tjänster över hela landet.”

Nu har Techbuddy även tagit fram en “remote support”, för personer som inte vill ha hembesök just nu.

”Vi följer Folkhälsomyndighetens råd, så när vi gör hembesök ser vi till att följa gedigna försiktighetsåtgärder. Men för de som hellre gör det på distans har vi satt upp den här möjligheten. Sådana lösningar är möjliga tack vare vår syn på projektekonomin, där snabba lösningar är i fokus.” 

”Det är därför vårt samarbete med Cool Company har blivit så lyckat, tror jag. Många behöver kunna jobba flexibelt, men vill samtidigt ha trygghet. Det möjliggör vi genom samarbetet med Cool Company”, avslutar Siavash.

Det här kan Cool Company göra för ditt företag

Läs fler artiklar
LÄS MER