Sök

E-handlarnas svenska hjälpreda köper upp dansk konkurrent

Vaimo

Till vänster: David Hollender. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Den svenska snabbväxaren Vaimo ligger bakom Filippa K:s och Björn Borgs e-handel. Nu förvärvar bolaget en konkurrent i Danmark - för att expandera västerut.

Vaimo hjälper e-handlare, i bland annat Sverige, som använder plattformen Magento. Magento är en mjukvara som shoppingsajter använder för att hålla koll på försäljning, lager och produktutbud.

På Vaimos kundlista finns bland annat Björn Borg, Fjällräven och Filippa K.

Nu köper bolaget den danska konkurrenten Customerwise, för en icke offentliggjord summa. Customerwise, som också är en Magento-konsult, omsatte förra året 12 miljoner kronor och hade 18 anställda.

"På de marknader som vi är verksamma på ska vi vara ledande inom Magento. Just i Danmark hade vi en ganska liten egen organisation som hade mindre än ett år på nacken. När den här möjligheten kom upp tyckte vi att det fanns så många bra indikationspunkter, så vi slog till", säger Vaimos vd David Holender.

Det svenska bolaget har vuxit snabbt de senaste åren. Vaimo omsatte 128 miljoner kronor under 2015 och gjorde ett rörelseresultat på 23 miljoner kronor. Det innebar en försäljningstillväxt på 22 procent jämfört med året innan. Siffrorna är dock inte helt jämförbara eftersom bolaget har bytt räkenskapsår.

David Holender säger att nästa stora trend i branschen är att e-handelsplattformar kommer att behöva ha stöd för att konsumenter shoppar på allt fler olika ställen.

"När internet of things verkligen får genomslag, och du till exempel börjar beställa mjölk direkt i kylen, så kommer vi att få ett väldigt annorlunda upplägg", säger han.

Han säger att fokus flyttas allt mer från den vanliga webbshoppen ut i andra försäljningskanaler.

"Vi ser att man kommer att ha en egen webbshop även i framtiden, men att mer och mer av försäljningen sker via marknadsplatser, som Fyndiq och Ebay till exempel", säger David Holender.

Vad tror du om Facebooks planer på att man ska kunna shoppa i Messenger-appen?

"Det är en del av samma trend förstås, att man shoppa på Pinterest eller via köpknappar i andra sociala kanaler. Men det man ska ha klart för sig är att det kräver att det finns någon som levererar själva produktinformationen bakom. Det är lättare sagt än gjort att lösa rent tekniskt".

Läs mer