Bästa månaden någonsin för maträddarappen: “I tuffa tider tvingas man innovera"

Karma mat Corona
Bästa månaden någonsin för maträddarappen: “I tuffa tider tvingas man innovera"

Elsa Bernadotte, medgrundare och COO Karma. Foto: Press.

Johanna Ekström

Reporter

Restaurangerna har det tufft och maträddarappen Karma har gjort sig redo för om det skulle bli en total nedstängning.

På kort tid har bolaget förändrat stora delar av verksamheten – men samtidigt var mars den bästa försäljningsmånaden någonsin.

“Det här är extrema tider och vi måste agera snabbare än tidigare”, säger bolagets medgrundare Elsa Bernadotte.

Normalt sitter Karma i lokaler så centralt man kan komma, på T-centralen i Stockholm. Nu är kontoret helt tomt, alla jobbar på distans. 

“Det funkar helt sjukt bra, jag vet inte om det beror på att det är speciella tider eller om det har med distansen att göra”, säger bolagets medgrundare och operativa chef Elsa Bernadotte och fortsätter:

“Folk vittnar om att de fått tillbaka en annan typ av kreativitet. Att de blir mer effektiva. Jag kan inte svara på om det gäller alla, men en person sa till mig att det handlade om att man tar bort mycket dötid. Man kan jobba mer fokuserat när man själv aktivt kan välja när man vill interagera med andra eller inte. Ingen kan komma och knacka en på axeln”. 

Bolaget säljer mat via sin app som restauranger, kaféer och mataffärer annars skulle ha slängt. I nuläget har de 8000 aktörer anslutna, och 1 miljon hushåll använder appen, enligt bolaget. 

Mycket svinn på grund av krisen

De senaste sex månaderna har Karma enligt Elsa Bernadotte slagit säljrekord varje månad. Och mars blev den bästa hittills för företaget.

Det kanske låter märkligt, med tanke på att restaurangerna samtidigt går på knäna under coronakrisen. Men när folk stannat hemma har det uppstått mycket svinn. Mat som restaurangerna har laddat upp i Karmas app.

“Just den effekten tror jag dock kommer att lägga sig. Det är en väldigt tuff tid för restaurangbranschen och om de stänger ner helt så är det klart att det påverkar våra intäkter också", säger Elsa Bernadotte.

Däremot när det kommer till livsmedelsbutiker, som också är anslutna till Karma, är det enligt Elsa Bernadotte galnare än någonsin. 

“Visst är det utmanande för oss att branschen drabbas så hårt, men vi försöker ändå vara optimistiska. Mat är en så central del för oss som samhälle, behovet finns kvar även om man inte går ut och äter. Men vi förbereder oss ändå för ett läge där det kan bli total lockdown”, säger hon.

"Fattade beslutet på några timmar"

För att möta krisen och för att försöka hjälpa restaurangerna har bolaget gjort en rad förändringar i verksamheten. Karma jobbar nära restaurangerna och insåg därför tidigt att det kunde gå snabbt utför. 

“Det tog bara några timmar för oss att fatta beslutet. Och på bara några dagar hade vi gjort en stor omställning i företaget. Förändringar som vi troligtvis inte hade gjort om vi inte hade haft corona”, säger Elsa Bernadotte. 

Bolaget har bland annat börjat med leveranser. Än så länge i Stockholm, men inom kort även i Göteborg och i andra städer. Tidigare har den som beställt via appen fått hämta upp maten själv.

En annan förändring är att Karma har börjat sälja matboxar, som man kallar för Karma-boxar, som det går att prenumerera på och som sedan körs ut av bolagets leveranspartners. 

Enligt Elsa Bernadotte hade 7000 personer signat upp sig på en prenumeration bara några timmar efter att boxarna lanserades. 

Förhoppningen är att initiativen ska hjälpa restauranger och kaféer att hålla köken öppna även om ingen går dit. 

“Vi har en teknisk plattform som kan hjälpa restaurangerna, och då vill vi försöka göra det. Det tycker jag man ser som en röd tråd nu, olika initiativ där alla försöker hjälpa till med det de har”, säger Elsa Bernadotte.  

En annan satsning är att bolaget har börjat jobba mer med grossister. Enligt Elsa Bernadotte har det varit en strategi som hittills varit i sin linda, men som nu aktualiserats. 

“Restauranger, hotell och flyg har drabbats hårt. Den andra smällen blir deras underleverantörer, som grossister. Vissa av dem köper in produkter på årsbasis, det blir enorma mängder svinn. Där ser vi att vår plattform verkligen kan hjälpa branschen att minimera onödigt svinn”, säger hon.

Ytterligare en förändring är att restauranger nu kan lägga ut mat till fullt pris i appen, alltså inte svinn. 

“Det är inget vi gör vanligtvis, men om det hjälper nu så kan de som vill göra det”, säger Elsa Bernadotte.

Extrema tider kräver snabbt agerande

När det värsta av krisen sen är över kommer bolaget att utvärdera vilka av initiativen som kommer få vara kvar. 

“Eftersom det här är något vi aldrig har sett förut så kan vi inte planera på samma sätt som innan. Det här är extrema tider och vi måste agera snabbare än tidigare. Men i tuffa tider öppnas det också upp möjligheter att innovera, för att man är så illa tvungen. Det är där vi försöker vara nu. Vi har en stark plattform med en stark målgrupp”, säger hon.

Utöver det har bolaget också starka ägare. Under 2018 fick bolaget in 110 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna kom från bland annat Kinnevik, Electrolux och amerikanska riskkapitalbolaget Bessemer Venture Partners. Karma har tidigare fått investeringar på 9 miljoner från Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken foundation och 32 miljoner från Eventures och Eequity.

Enligt det senast tillgängliga bokslutet för 2018 omsatte Karma blygsamma 4 miljoner och gjorde ett minusresultat på 27 miljoner kronor.

Hur ser er ekonomi ut nu?

“Vi har som sagt aldrig haft så högt tryck som vi har haft under mars, vilket till stor del är drivet av de nya initiativ vi implementerat för att stötta våra partners under den värsta krisen. Men framåt beror det så klart på hur länge det här pågår. Är det klart om tre veckor? Kommer det fortsätta i flera månader? Då kommer vi få tänka om tjänsten igen”.

Ser du en situation där ni kan behöva mer kapital?

“Det finns alla varianter av scenarier. Det beror på vad vi väljer att göra. Vi har nått så pass bra intäkter nu att det börjar täcka en signifikant del av vår verksamhet. Vi försöker vara agila på olika scenarier just nu. Men vi har också tillräckligt mycket pengar kvar sedan vår förra runda. Och vi har väldigt engagerade ägare”. 

Vad tror du att det här får för effekter på lång sikt?

“Det är jättesvårt att veta. Jag ställer samma fråga till alla jag träffar. Jag tror att det här kommer innebära mycket förändring, men exakt på vilket sätt jättesvårt att säga”.

Vad brukar andra svara när du frågar? 

“Det har hänt så mycket på kort tid att de flesta har landat i att de inte vet. Synen på risk kommer att påverkas, men hur är svårt att säga. Men som i andra svåra tider erbjuds också möjligheter”.

Läs fler artiklar
LÄS MER