Yourlocalhero vill rädda lokala restauranger med digitala presentkort

Corona Coronaviruset
Yourlocalhero vill rädda lokala restauranger med digitala presentkort

Johan Crafoord-Larsen, en av initiativtagarna till Your local hero. Foto: Pressbild/Unsplash

Caroline Englund

Reporter

Johan Crafoord-Larsen blev orolig för hur coronakrisen skulle påverka hans favorithak. Han pratade med några vänner och på bara några dagar drog de igång initiativet Your local hero som ska rädda restauranger och kaféer med hjälp av digitala presentkort.

Till vardags jobbar Johan Crafoord-Larsen på tech-hubben Hetch i Helsingborg. Men precis som många andra jobbar han nu hemifrån på grund av coronakrisen. Han och vännen Nino Subotic, som jobbar, på en motsvarande hub i Malmö började diskutera läget för alla fik och restauranger som just nu står tomma.

”Vi visste att många av de ställen vi brukar gå till har det väldigt tufft och ville göra något”, säger Johan Crafoord-Larsen till Breakit.

Han berättar att de fick en idé om att att sälja digitala presentkort som kan användas efter coronakrisen. Kunderna betalar alltså nu och får ett presentkort som de kan använda när krisen är över och restaurangerna får in pengar så att de kan överleva tills krisen är över. Tillsammans med två andra vänner satte de ihop sajten yourlocalhero.org som lanserades i fredags.

Från början kunde besökarna hjälpa restauranger och kaféer i Malmö och Helsingborg men idag finns även möjlighet att köpa digitala presentkort på restauranger i Köpenhamn. Det har också kommit in förfrågningar om lanseringar i Amsterdam, London, Milano och Stockholm.

Nästan för stort intresse

Intresset för initiativet har varit stort.

”På 48 timmar fick vi in 20.000 kronor i köpta presentkort. Vi har också fått förfrågningar från 10 olika städer och tips på 150 som användarna tycker ska vara med. Det har blivit lite av en explosion av hela grejen”, säger Johan Crafoord-Larsen.

Han säger att initiativet är ideellt och på hobbynivå.

”Men intresset har blivit så stort att vi just nu inte vet hur vi ska gå vidare. Vi försöker bara hantera alla förfrågningar och beställningar vi får in så får vi se vart det tar vägen.”

Läs fler artiklar
LÄS MER