Ikeas nya drag – säljer på Tmall

Ikea ehandel
Ikeas nya drag – säljer på Tmall

Tolga Öncü, Ikea. Foto: Press/TT

Johanna Ekström

Reporter

Möbeljätten provar nytt grepp.

Ikea lanserade under tisdagen sina produkter på kinesiska e-handelsplattformen Tmall. Det är första gången i historien som Ikea säljer sina varor på en marknadsplats utanför sin egen, skriver Reuters. 

Målet är att nå ut bredare bland kineserna, där köpbeteendet att handla på marknadsplatser med flera olika varumärken är mer etablerat. 

“Vi provar oss fram för att se: ‘hur påverkar det vårt varumärke, hur påverkar det vår infrastruktur, våra egna butiker och e-handel, når vi ut till nya segment… och så klart tittar vi på resultatet”, säger Tolga Öncü, försäljningschef på Ingka, bolaget som äger de flesta av världens Ikea-varuhus.  

Satsar på app och mindre butiker

Ikea har under en lång tid klarat sig bra på sina varuhus i utkanten av städerna. Men de senaste åren har även den småländska möbeljätten behövt anpassa sig till det ändrade köpbeteendet. Bolaget har satsat på sin e-handel, man kommer inom kort lansera en app och man har satsat på fler mindre konceptbutiker inne i städerna. 

För Ikea är Kina nyckelmarknad när det kommer till tillväxt. På Tmall kommer ungefär 3.800 av Ikeas totalt 9.500 produkter att finnas. 

Idag har Ikea 30 butiker i Kina. Hälften har dock fått hålla stängs sedan januari på grund av corona-viruset. 

Läs fler artiklar
LÄS MER