Kris i sminkbolaget Make Up Store – inleder rekonstruktion

Make Up Store e-handel Företagsrekonstruktion
Kris i sminkbolaget Make Up Store – inleder rekonstruktion

Mika Liias, grundare make up Store. Foto: TT / Breakit

Johanna Ekström

Reporter

Klassiska sminkkedjan inleder en rekonstruktion, kan Breakit avslöja.
"Det finns väldigt bra framtidsutsikter", säger rekonstruktören Tomas Arebo.

Handlingar från Stockholms tingsrätt visar att svenska sminkmärket och butikskedjan Make Up Store har inlett en företagsrekonstruktion. 

En rekonstruktion kan beskrivas som ett slags alternativ till en konkurs för bolag med ekonomiska svårigheter, men där det bedöms att det finns en chans att bolaget överlever.

I ansökan skriver bolaget att man hamnat i en pressad situation ekonomiskt, som innebär att man inte kan betala löner, skatter och leverantörsskulder i närtid. 

Av ansökan framgår också att bolaget har skulder på drygt 18 miljoner kronor och 1,2 miljoner kronor i kassan. 

Make Up Store skriver att man nu planerar att göra om affärsmodellen, bland annat genom att flytta produktionen till billigare fabriker – men utan att sänka kvalitén. Samtidigt ska olönsamma butiker stängas.

Tomas Arebo har utsetts till rekonstruktör:

“Jag har precis fått uppdraget på mitt bord, men har gått igenom det snabbt och sett att det finns en väldigt bra framtidsmöjlighet för det här bolaget. Man säljer mycket och har ett varumärke, just att äga sitt eget varumärke är en stor fördel. Därifrån kan man bygga en sund affär. Nu ska vi ta fram en detaljerad plan”, säger han till Breakit. 

Klassisk svensk butikskedja

Make Up Store slog upp sin första butik 1996 på Drottninggatan i Stockholm. Sedan dess har bolaget öppnat upp butiker i mängder av svenska städer och även etablerat sig internationellt. 2018 hade bolaget 260 försäljningsställen i 22 länder. En del butiker drivs av koncernen, andra via franchisetagare. Försäljning sker också via e-handel.

Grundaren Mika Liias äger fortfarande bolaget till hundra procent. 

Men de senaste åren har konkurrensen ökat, både från andra sminkaktörer och från försäljningen på nätet. Make Up Stores omsättning har minskat för varje år.

För det brutna räkenskapsåret 2018/2019 landade omsättningen i koncernen på 75,9 miljoner kronor, en minskning med 4,3 miljoner jämfört med året innan. Samtidigt gjorde bolaget en förlust på -12,3 miljoner kronor.

Det kan jämföras med räkenskapsåret 2015/2016 då bolaget omsatte 124 miljoner kronor, med ett negativt resultat efter finansiella poster på -13,5 miljoner kronor.

Bolaget uppger i årsredovisningen att resultatet dels beror på en kostsam uppgradering av både butiksinredning och produkter som ska rullas ut under 2020, samt på grund av ökad konkurrens.

Rekonstruktionen gäller både Make Up Store ab och det helägda dotterbolaget Make Up Shop Sweden. 

Breakit söker Mika Liias för en kommentar. 

Läs fler artiklar
LÄS MER