Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

H&M och Zalando lämnar Kenzas modestartup Ivyrevel

Modejättarna säljer sina aktier i Kenza Zouiten Subosic klädbolag, kan Breakit avslöja.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Modestartupen Ivyrevel har fått mycket uppmärksamhet under de senaste åren. Bakom bolaget står bland annat Kenza Zouiten Subosic, som är en av landets största influencers. Strålkastarna har även riktats mot bolaget tack vare att spelare som H&M och Zalando investerat tungt i Ivyrevel.

Enligt Breakits tidigare uppgifter har Zalando och H&M tillsammans investerat runt 50 miljoner kronor i bolaget och ägt runt 30 procent vardera. 

Grundarna har lagt locket på om hur det egentligen går för Ivyrevel, men de senaste siffrorna har väckt frågor om huruvida vinden vänt för det hajpade modebolaget. Under 2018 föll omsättningen från 45 till 43 miljoner kronor kronor samtidigt som förlusterna ökade till minus 7,5 miljoner kronor. 

Nu står det klart att de båda modejättarna H&M och Zalando dumpar sitt innehav i Ivyrevel. I handlingar från Bolagsverket, som signerades strax före jul men registrerats först nu, framgår det att samtliga företrädare för H&M och Zalando lämnat styrelsen.

H&M bekräftar i ett mejl till Breakit att de säljer sina aktier.

"H&M-gruppen och Zalando säljer tillbaka sina ägarandelar till Ivyrevels grundare och kommer därför inte längre sitta kvar i bolagets styrelse. Samarbetet mellan H&M-gruppen, Zalando och Ivyrevel har varit lärorikt för alla parter och nu önskar vi dem all lycka i det framtida arbetet", skriver H&M.

Hur mycket H&M och Zalando säljer sina aktier för framgår inte.

De lämnar styrelsen

De som lämnat styrelsen är H&M:s Bengt Magnusson och Nanna Andersen samt Zalandos Svenja Thoi. 

Det här innebär att styrelsen nu endast består av de fyra medgrundarna Kenza Zouiten Subosic, Aleksandar Subosic, Subosic Dejan Subosic och Gustav Springfeldt.

Breakit har sökt Ivyrevel där Dejan Subosic uppger att bolaget inte vill kommentera ärendet. 

Skulle ta fram en klänning – med Google

En annan, lite mer oväntad jätte, har också intresserat sig för bolaget. För tre år sedan slog Ivyrevel på stora trumman och berättade att de skulle skapa en datadriven klänning tillsammans med Google. Därefter blev det knäpptyst och i julas kunde vi avslöja att projektet lagts på is. 

Ivyrevel designar både egna kläder samt säljer kläder via e-handel. Bolaget grundades 2012.

Läs mer