Burgarkungen bjöd på sin bästa affärsidé – pizza är grejen!

Lundells vecka
Burgarkungen bjöd på sin bästa affärsidé – pizza är grejen!

Foto: Istockphoto.com / Press

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell funderar på nästa steg i karriären.

Nu kommer jag göra Camilla Björkman orolig igen.

Ända sedan jag kickade mig själv från posten som redaktionschef och istället blev “vanlig” reporter har hon nojat:

“Du brinner väl fortfarande för Breakit? Du ska väl inte hoppa av? Starta något nytt?”.

Ungefär så har hon gått på. Och jag ska villigt erkänna – helt lugn ska hon nog inte känna sig. I alla fall inte om hon  är orolig för att jag förr eller senare drar igång en ny startup.

För entreprenörskap är verkligen som en drog. Har du en gång startat eget så vill du göra det igen. Och igen.

Fortfarande får jag dock energi och inspiration så det blir över här på Breakit. Så i närtid behöver du verkligen inte oroa dig, Camilla.

Men ibland blir suget svårt. Det uppstår i princip alltid när jag träffar andra entreprenörer. Som igår när jag lunchade med Acast-grundarna Karl Rosander och Måns Ulvestam. Det visade sig att de två hade en lista på 30 mer eller mindre heta affärsidéer. Karl vägrade trots kraftiga påstötningar att avslöja listans innehåll för mig. Men hans partner Måns orkade väl till sist inte höra på mitt tjat. Så när Karl hämtade sin jacka fick jag en smygtitt på listan i hans telefon.

Pulsen ökade markant. Det var verkligen en del riktigt bra uppslag där. Tyvärr lovade jag dyrt och heligt att inte sprida affärsidéerna vidare. Framför allt inte i den här krönikan.

Som tur var träffade jag en annan stjärnentreprenör i veckan som inte var lika hemlighetsfull. Det var burgarkungen Simon Wanler som inte bara bjöd på en hamburgare utan också på sin bästa affärsidé.

På tre år har han byggt upp Bastard Burgers från noll till 200 miljoner i omsättning. När norska riskkapitalbolaget Equip köpte in sig i december värderades hela restaurangkedjan till nästan en halv miljarder, enligt mina källor.

Nu är Simon Wanler helt fokuserad på att bygga vidare Bastard Burgers både i Sverige och utomlands (bland annat i New York!). Så själv har han inte tid att dra sin bästa affärsidé i mål. Mellan tuggorna berättade han för mig:

“Folk kommer alltid käka burgare och pizza. Det finns ju hur många hamburgerkedjor som helst i Sverige – men ingen har gjort något bra inom pizza. Här finns en stor lucka på marknaden”, sa Simon Wanler entusiastiskt.

Han hade i princip en färdig affärsplan i byrålådan, färdig att rulla ut. Ja, han har ju till och med redan en egen pizzeria hemma i Luleå där han testat konceptet med vedungseldade napolitanska pizzor.

“Man ska köra ungefär upplägg som vi gjort med Bastard. Börja i en mindre stad, stenhård kostnadskontroll och sen gasar man”, var Simon Wanlers råd.

Som alltid är det själva genomförandet som är allt. Men jag kände ändå direkt det välbekanta suget. Det var kanske pizza-entreprenör jag skulle bli?

Men först behövs lite mer research. Jag börjar direkt i helgen med en Capricciosa på mitt lokala hak.

Trevlig helg!

Läs fler artiklar
LÄS MER