Den svenska startupen Tiptapp har tagit fram en app som låter användare beställa hämtning av saker som antingen ska slängas eller flyttas. Själva upphämtningen sker av andra privatpersoner i utbyte mot betalning.
Men att låta någon annan slänga eller återvinna ditt skräp bryter faktiskt mot lagen. Det var åtminstone vad Stockholms Stad hävdade i oktober 2018, när de valde att förbjuda delar av appen. Anledningen var att bara kommuner får ta hand om hushållsavfall.
Tiptapp själva valde att överklaga beslutet och ärendet befinner sig just nu i mark- och miljödomstolen. Under tiden som rättsprocessen pågår får Tiptapp fortsätta med sin verksamhet då beslutet inte är verkställt.
Nu rapporterar Aktuell Hållbarhet (via Di Digital) att det kommunala bolaget Stockholm vatten och avfall, Svoa, har lanserat en egen webbtjänst där hushåll kan “beställa hämtning av skrymmande saker som ska till återvinningsstationen”.
Det är ett webbformulär där privatpersoner kan beställa hämtning av avfall till ett fast pris.
”Vi kan nu garantera att transporten sker på ett säkert sätt med miljöbilar och att alla inblandade följer lagar och regler”, säger Petra Holgersson, pressansvarig på Svoa, till sajten.
Det är genom en ny upphandling som tjänsten har möjliggjorts, skriver Aktuell Hållbarhet.
Att Stockholms kommunala bolag planerat en egen tjänst som skulle göra det enklare för privatpersoner att slänga saker var något som avslöjades redan kort efter att staden hade valt att förbjuda Tiptapp från att erbjuda liknande tjänster.
Peter Nyström, enhetschef för återvinningscentralerna, sade i oktober 2018 att de önskade erbjuda en liknande app. Dessutom skulle Svoa börja erbjuda hämtning av avfall från privatpersoner genom en ny upphandling. Beskedet då var att den verksamheten skulle starta i april 2019.
"Det ska bli lättare för kunderna. Det framgår inte tillräckligt tydligt i dag att det är dessa företag du ska använda om du vill ha saker hämtat i din lägenhet eller i din villa", sade Peter Nyström då.
Tiptapps medgrundare David Höök välkomnar konkurrensen.
”Vi kommer följa utvecklingen av denna tjänst med spänning. Vi ser också flera synergier våra olika tjänster emellan som invånarna i Stockholm verkligen skulle gynnas av”, säger han till Aktuell Hållbarhet.