Sök

Billboat lanserar flytande reklamskyltar

BillboatReklam

Max Bjurström och Daniel Redgert Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vill nå reklamytor som andra inte utnyttjar.

Med cirka 50 kvadratmeter stora skärmar hoppas det nya annonsbolaget Billboat locka till sig kunder som vill synas i städer. Men som namnet antyder handlar det inte om reklamskyltar som slås upp längs med vägar eller på husfasader. De nya reklamytorna ska istället fästas på stora pråmar som flyter fram i Stockholm och andra städer.

Billboat grundades av Max Bjurström och till sin hjälp har han delägaren och PR-profilen Daniel Redgert.

Tanken är att lansera under årets första halva, vilket framgår av ett pressmeddelande.

“Jag har spenderat tusentals timmar genom åren med att sätta mig in i det strikta regelverk för sjötrafik och fartyg i och med mitt jobb. Med det i bagaget har vi genom skandinaviska tillverkare kunnat bygga den pråmliknande enheten helt efter vad man får och inte får göra på vatten. Vår första enhet är klar inom kort och vi planerar att sjösätta Billboat under första halvan av 2020”, säger Max Bjurström, grundare och vd för Billboat i pressmeddelandet.

Daniel Redgert beskriver det som ett komplext regelsystem som också skiljer sig mellan olika länder. Där tror han att de har en fördel i Max Bjurströms långa erfarenhet.

“Det behöver i vissa fall vara ett visst avstånd från vägarna och de behöver exempelvis vara i rörelse. Det är också det här som blir vår styrka och som gör det svårt för människor att kopiera rakt av, för det är inte så många som sitter inte på de här kunskaperna”, säger han till Breakit.

Varför ska man göra reklam på vattnet?

“En fördel är att man når vissa områden som inte har upphandlat för utomhusreklam. Man är också ganska ensam på vatten och slipper konkurrera med mängder av andra företag.”

Enligt företaget själva kommer pråmen att täcka en rutt på 4 mil i Stockholm, som är den första staden där bolaget lanserar. Det framgår däremot inte vilka farleder som kommer att trafikeras, men det ska röra sig om en exponering av sträckan under 3 gånger per dag. Alltså totalt tolv mil.

Daniel Redgert driver utöver sitt engagemang i Billboat även kommunikationsbyrån Redgert Comms. Något han hoppas kunna dra nytta av i sin nya satsning.

“Jag och Max kompletterar varandra väldigt bra, han kan precis allt om vatten och sjöfart medan jag kan försäljning och marknadsföring. Genom Redgert Comms har jag dagligen kontakt med marknadschefer och mediebyråer i form av våra kunder, och jag har visat upp Billboat för flera av dem som är överens om att det här är en klockren idé. Många är sugna på nya utomhusformat”, säger Daniel Redgert.

Läs mer