Paradiset hoppas stoppa blödningen med ny strategi – stänger butiker

Paradiset mat
Paradiset hoppas stoppa blödningen med ny strategi – stänger butiker

Paradisets vd Johannes Cullberg. Foto: Pressbild

Tobias Blixt

Reporter

"Nu är det fokus på att bygga lönsamhet och då kommer man se det relativt snart."

När Paradiset lanserades 2015 var det med planer på att bygga en butikskedja av hållbara butiker. Sedan dess har utvecklingen inte gått som planerat och lönsamheten i butikerna har lyst med sin frånvaro. Under 2018 landade Paradisets rörelseförlust på 41,5 miljoner kronor, med en omsättning på 115 miljoner.

För att få stopp på blödningen väljer Paradiset nu att stänga två av sina fyra butiker. Det rapporterar branschsajten Market. Dessutom pågår ett arbete med att ställa om verksamheten, där Paradiset istället vill leverera sina egna märkesvaror till andra matbutiker.

“Det är svårt att kriga mot starka aktörer som Ica, Coop och Willys, speciellt på deras hemmamarknad. Därför vill vi samarbeta istället och har inlett diskussioner om att komma in med våra egna märkesvaror i deras hyllor”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av Paradiset, till Market.

Ska använda butikerna som skyltfönster

De två butiker som ska stängas låg placerade i Sickla och Täby. Butikerna på Södermalm och i NK-gallerian kommer däremot att finnas kvar, berättar Johannes Cullberg för Breakit. Tanken är inte att helt överge butikskonceptet.

"De två återstående butikerna kommer vi att ha kvar. Det är skyltfönster för varumärket och det är ganska lyxigt att ha butiker där du kan komma in och uppleva vad Paradiset är och står för", säger han.

Överskattade ni efterfrågan på hållbara butiker, har konkurrenterna blivit bättre eller vad beror utvecklingen på?

"Det beror på en rad faktorer. Men dels ser vi absolut att när vi öppnade en butik så ökar eko-sortimentet rejält även i närliggande butiker. Det har vi sett varje gång. När det gäller butiken i Sickla så var den framförallt byggd för att driva e-handel, där får vi ta på oss att det inte gick som det var tänkt. Det är svårt att driva e-handel generellt sätt och sen blev det mycket strul med tekniken. I Täby hamnade vi i ett sammanhang som inte var vad vi blivit utlovade. Det skulle vara en saluhall men där det blev en food court istället och där passade inte vi in."

Ska jobba mot lönsamhet

Planen är nu att vända Paradiset mot svarta siffror. Deras e-handel är stängd idag, men Johannes Cullberg säger till Market att de siktar på en comeback på nätet tillsammans med någon fristående e-handlare. 

Om Paradiset kommer att lyckas med sin omställning och visa upp svarta siffror återstår att se.

"Vi kommer vara relativt röda även under nästa år. Men man ska tänkta på att vi på fem år har hunnit bygga upp fyra butiker och testat på e-handel. Vi är också duktiga på att tajta till drift och vidta åtgärder. Nu är det fokus på att bygga lönsamhet och då kommer man se det relativt snart."

De nya satsningarna inkluderar både egna märkesvaror och färdigrätter som ska kunna säljas i olika matbutiker.

Paradiset använde sig tidigt av crowdfunding för att finansiera sin satsning. De tog bland annat in över 21 miljoner kronor genom Fundedbyme i slutet av 2017. Tidigare i år blev också det Stockholmsbaserade investmentbolaget Blue storägare i matbolaget.

Läs fler artiklar
LÄS MER