Hösten 2010 hade Nicklas Jonsson lite tråkigt. Han hade nyligen sålt ett bolag han byggt upp och hade pengar över. Nu skulle han ägna tid åt familjen och sitt största intresse – sportfiske.
Han var stamkund på Söder Sportfiske – en liten butik på Hornsgatan i Stockholm – och fick plötsligt en idé. Han skulle ta en lunch med ägaren och se om han kunde vara till någon hjälp för bolaget. Det slutade med att han blev delägare och ansvarig för den lilla butikens e-handel.
”Jag hade ingen erfarenhet av just e-handel men hade jobbat med it och byggt upp sajten Jobbguiden”, säger han.
Men sagt och gjort. E-handeln drog igång och sedan dess har bolaget, som aldrig har tagit in externt kapital växt i rekordfart. 2010 låg omsättningen på 6,5 miljoner kronor. I år räknar bolaget med att sälja för över 100 miljoner kronor. Bolaget har dessutom gått med vinst varje år sedan 2010.
”Vi har vuxit ur lokalerna flera gånger eftersom vi har skickat alla varor från butiken men från och med nästa år kommer vi att separera e-handeln från butiken och ha ett lager i Årsta”, berättar Niklas Jonsson.
Han tror att nyckeln till framgången bland annat beror på att alla som jobbar på bolaget brinner för sportfiske och vet vilka prylar som är attraktiva just nu och som bolaget ska ta in. Bolaget har dessutom lyckats bygga sitt varumärke på sociala medier.
”Jag tror vi är Sveriges största fiskeinfluencer”, säger Nicklas Jonsson.
Fisketävling på Youtube
För några år sedan kom han och kompanjonen Henrik Sandahl på idén om att utmana bolagets grossister i en fisketävling. Ett produktionsbolag hyrdes in för att filma tävlingen och resultatet visades i bolagets youtube-kanal. Nu är tävlingen ett etablerat inslag och flera avsnitts sänds varje år. Vissa av avsnitten har över 100.000 visningar. Bolaget säljer också prylar under eget varumärke ”Söder Tackle” där allt från fiskespön, fiskedrag, tillbehör, kläder med bolagets logga finns att tillgå för entusiastiska stamkunder.
Enligt Niklas Jonsson har intresset för sportfiske inte ökat i Sverige utan är rätt stabilt med samma antal utövare. Däremot har de personer som sysslar med fiske blivit mer intresserade av prylar.
”Det blir mer och mer en hel livsstil”, säger han
Söder Sportfiske är nu absolut störst på den svenska marknaden när det kommer till fiskeprylar. Än så länge har de inte satsat internationellt.
”Vill vi växa finns enorm potential utanför Sverige men ska man etablera sig på en ny marknad måste man lära sig allt om fisket där. Det kan skilja sig stort”, säger Nicklas Jonsson.
Men trots att Söder Sportfiske sajt bara finns på svenska har en del internationella kunder hittat dit. Redan nu finns en sajt på engelska klar att lanseras. Planen är att gå live i början av 2020.
”Det är en bra början att utländska kunder hittar oss trots att sajten är på svenska, när sajten finns på engelska ökar vi ju chanserna betydligt och konverteringen lär öka rejält”, säger Nicklas Jonsson son tror på fortsatt tillväxt nästa år.
Söder Sportfiske ägs av Nicklas Jonsson och hans affärspartner Henrik Sandahl. Bland ägarna finns också Rite ventures och Growth cap.