Sök

Daniel Redgert vinner mark med Redgert Comms

Redgert Comms

Daniel Redgert, Foto Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Medieprofilens verksamhet, där han vill få andra att synas, växer allt snabbare.
"Om jag ska vara stimulerad hela tiden måste vi fortsätta ta andelar", säger Daniel Redgert.

Daniel Redgert är van att ha många bollar i luften. Vid 28-års ålder har han redan hunnit ge ut en självbiografi, drivit en av Sveriges största intervjupoddar, jobbat med succéprogrammet Idol och varit PR-chef för Hannah & Amandas koncern Perfect Day Media. 

Erfarenheter som kommer väl till pass i hans nuvarande arbete – på den egna PR-byrån Redgert Comms som Daniel Redgert driver sedan två år tillbaka. 

På kundlistan finns bland annat Axfoods Eldorado och startups som Memmo, Wheels och Eggs Inc. 

Det senaste bokslutet visar att byrån börjat få upp tempot. Omsättningen för det brutna räkenskapsåret, som sträcker sig från augusti 2018 till september 2019, landade på 11,7 miljoner kronor. Det är ett rejält uppsving jämfört med de 3,5 miljoner kronor som redovisades under motsvarande period förra året.

”Det är hårt arbete och otroliga medarbetare. Jag är hela tiden närvarande i företaget samtidigt som jag låter kollegorna ta egna beslut. Gör man bra saker går det ofta bra och det har vi lyckats med under två års tid. Vi börjar skörda den frukten nu”, säger Daniel Redgert till Breakit. 

"Affären i sig är ganska enkel" 

Redgert Comms redovisar ett resultat på 1,8 miljoner kronor, vilket är att jämföra med runt en halv miljon kronor perioden innan. 

”Vi planerar att öka nästan lika mycket procentuellt även i år och hålla vinstmarginalerna. Affären i sig är ganska enkel, man behöver få in mer pengar än vad man får ut. Det kommer vi fortsätta med”, säger Daniel Redgert. 

Handlingarna visar även det plockats ut en utdelning på 800.000 kronor.  Daniel Redgert är ensam ägare i bolaget som dubblat personalstyrkan till åtta anställda sedan i våras. Mot våren kommer fler att anställas. 

Huvudmarknaden är fortfarande Sverige men Redgert Comms har börjat sonderat terrängen och startat samarbeten i London. 

”Det är absolut en tuff bransch men jag har jobbat med det här i tio år och verkligen lärt mig saker och ting som jag nu kan använda". 

Han understryker vikten av goda kontakter och nätverk, inte minst i PR-branschen. 

”Man plockar, i varje projekt och stadie i livet, med sig de bästa människorna och plockar fram dem när det är dags. Det kan vara allt från gamla kunder till kollegor eller bekanta". 

Investerar i startups 

Framöver ser Daniel Redgert möjligheter för bolaget att bli vad han kallar ”en hybrid mellan kommunikation och management-konsultvärlden", och en person har anställts för att arbeta med detta. Det kan handla om kommunikation som mynnar ut i andra typer av affärer. Exempelvis att kläder som tillverkas i rent marknadsföringssyfte blir så populära att de kan utgöra en egen kollektion eller klädmärke. 

Utöver att driva sin byrå engagerar sig Daniel Redgert även i startups. Han satsade nyligen på det nystartade bolaget Frank som vill motverka manligt håravfall.

"Jag är framförallt engagerad i arbetet med Frank från ett marknadsföringsperspektiv. Jag tror inte att den medicinska delen i behandlingar av håravfall har kombinerats med bra marknadsföring och PR tidigare", berättade Daniel Redgert

Rätt många järn i elden alltså – men  ett tydligt fokus om vart han vill.  

”Med risk för att låta som att man har för stora visioner… Jag vill bygga ett världsimperium. Jag är 28 år gammal och vi kommer omsätta minst 24 miljoner nästa år om allt går som det ska. Om jag ska vara stimulerad hela tiden måste vi fortsätta ta andelar".  

Läs mer