Sök

Succé för Word Audio Publishings ljudböcker – vinst på 15 miljoner kronor

Word Audio PublishingStreaming

Mattias Lundgren, grundare och vd på Word Audio Publishing med författaren Christina Larsson samt förlagets operativa chef Jessica Rudin.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

"Att äga content är king", säger Mattias Lundgren som grundat Word Audio Publishing.

Mattias Lundgren, som är gitarrist i grunden, brukade försörja sig på att göra ringsignaler. Han var till och med störst i Norden inom genren.

“Sen kom Iphone och då dog hela skiten”, säger han.

Word Audio Publishing hade han och en kompis startat 2006, ett år innan Steve Jobs presenterade den första Iphonen. Då var det ett litet ljudbokförlag som främst gav ut böcker på CD-skiva.

Nu har det utvecklats till ett digitalt ljudboksförlag.

“Min familj hade en egen bokhandel så jag hade en koppling in i branschen, men framförallt visste vi hur man spelar in ljud eftersom vi jobbat som musiker”, säger han.  

Förlaget har alltså funnits i 13 år, men det är först de senaste åren som verksamheten har tagit fart ordentligt. Det i takt med att svenskarna har börjat lyssna allt mer på ljudböcker.

“Det är det enda formatet som verkligen växer. Och tack vare det har det vuxit fram distributionskanaler som Storytel, Bookbeat och Nextory i Sverige. Streaming har blivit stort, folk vill kunna göra flera saker samtidigt”, säger han.

Utöver streamingtjänsterna är även aktörer som Bokus och Adlibris, som säljer digitala böcker styckvis, partners till Word Audio Publishing, liksom biblioteken som lånar ut böcker digitalt.

Förra året omsatte Word Audio Publishing 29 miljoner och gjorde en vinst på 15 miljoner kronor. Det gör förlaget till Sveriges 11:e största – och sannolikt ett av de mest lönsamma.

Under de fyra senaste verksamhetsåren har bolaget gjort en vinst på totalt 38 miljoner kronor.

Hur kommer det sig att ni är så lönsamma?

“Det är en kombination av att vi lärt oss vad folk vill ha i de här kanalerna - vi förstår oss på plattformarna vi jobbar med och har varit en stor del av ‘svenska ljudboksundret, och av att vi har en stor backlist som fortsätter att sälja. Det i kombination med ett grymt team är faktorerna som gör att vi växer och växer. Att äga content är king”, säger Mattias Lundgren och fortsätter:

“En inbunden bok kan man sälja för mer än vad vi får för ett digitalt exemplar. Men det är också förknippat med mer kostnader. Sen är det inte säkert att man säljer allt man har tryckt och då har man ett lager”.

För 2019 räknar Word Audio Publishing med att omsättningen ökar något och att vinsten ligger på ungefär samma nivå. Bolaget har gått in i Finland, Spanien och Ryssland under året. Framåt väntar ytterligare internationell expansion. 

“Det fina är att vi byggt detta från scratch och gjort en sammanlagd investering på ungefär 32.000 kronor. Nu när vi börjar växa utåt kommer vi eventuellt att ta in lite kapital beroende på vilka satsningar man vill göra. Vi tror att vår modell kommer att funka bra även i andra länder", säger Mattias Lundgren. 

Förlaget jobbar både med att köpa rättigheter från förlag och författare och med att ta fram eget innehåll.

Läs mer