Sök

Efter ett tufft år – nu har Isabella Löwengrips Guldkula Champagne vänt till succé

Guldkula Champagne

Isabella Löwengrip och Peter "Foppa" Forsberg är två av investerarna i Guldkula Champagne, som lanserats av Richar Juhlin och Håkan Guldkula (mitten). Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Förra året drabbades Guldkula av stora, oförutsedda kostnader. Men i år kom en oväntad vändning – som gjort att resultatet tiodubblats.

Guldkula Champagne är ett svenskt champagnevarumärke som tagits fram av champagneexperten Richard Juhlin. Bakom bolaget står även finansmannen och Wall Street-veteranen Håkan Guldkula. 

Man har också knutit till sig en rad kända namn. 

En som (fortfarande) är delägare i bolaget, och som marknadsfört det i sina sociala kanaler, är till exempel Isabella Löwengrip. En annan känd investerare är Peter “Foppa” Forsberg.

Även finansmannen Anders Wall och industrimannen Roger Holtback finns på ägarlistan. 

Men trots många namntunga investerare var årsredovisning för 2018, som nyligen lämnades in till Bolagsverket, ingen särskilt munter läsning. 

Stora oväntade kostnader påverkade resultatet negativt förra året. Revisorn som granskat årsredovisning skrev att det fanns “betydande tvivel om bolagets förmåga att fortsätta sin verksamhet”.

Omsättningen landade på 1,4 miljoner kronor och resultatet på minus 3 miljoner kronor.

“Vi hade en del extraordinära kostnader, vi fick bland annat problem med en  importör vilket kostade mycket tid och pengar”, säger bolagets grundare Håkan Guldkula.  

"Själv förvånad"

Men det var då. Under 2019 har Guldkula Champagne fått fart rejält på försäljningen, enligt Håkan Guldkula har den tiodubblats. 

“Vi räknar med att sälja mellan 70.000 och 80.000 flaskor i år, lite beroende av hur det går vid jul och nyår”, säger han. 

Det innebär upp till 16 miljoner kronor i intäkter. Nästa år räknar Guldkula med att dubbla volymen. 

En tungt bidragande anledning till att försäljningen väntas öka så pass mycket är att Guldkula Champagne sedan september i år har lyckats komma in i Systembolagets ordinarie sortiment. Det betyder att flaskorna har en fast plats i hyllan, till skillnad från tidigare då de varit en beställningsvara. 

Enligt Håkan Guldkula gör det en enorm skillnad.

“Jag är själv förvånad över att man är så beroende av att komma in i ordinarie sortimentet. Jag hade aldrig trott att vi skulle få så bra försäljning under 2019. Den största utmaningen nu har varit att få tillräckligt med leveranser”, säger han.

Att Guldkula tagit sig in i det ordinarie sortimentet beror på att efterfrågan har varit tillräckligt stor.   

Gör en nyemission

Guldkula Champagne ser Sverige som en testmarknad. Nu väntar större satsningar mot England och USA. Bolaget kommer, liksom i Sverige, bland annat använda sig av influencers i marknadsföringen.

Nyligen tog svenskgrundade Michelin-restaurangen Aquavit i New York in champagnen.

Nästa år väntas Guldkula göra en mindre förlust, men 2021 siktar man på att vara lönsamma. 

“Det viktigaste just nu är inte att tjäna pengar utan att bygga upp marknadsandelar. Vi kommer ta in 5-10 miljoner kronor från både existerande och eventuellt någon ny ägare inom kort".

"Det är ganska tacksamt just nu att äga aktier i ett bolag som tiodubblar försäljningen”, säger han. 

Läs mer