Jollyroom om sajtkaoset: "Miljoner i förlorad försäljning"

Jollyroom
Jollyroom om sajtkaoset: "Miljoner i förlorad försäljning"

Jollyrooms vd Ole Suar. Foto: Press & Unsplash

Erik Wisterberg

Reporter

Teknikstrul sänkte en mängd svenska nätbutiker.

Tanken med e-handelsplattformen Litium är att kunderna ska få en säker och stabil lösning. 

Men de senaste 12 timmarna har det varit tvärtom. En rad stora svenska e-handelssajter slutade fungera under måndagseftermiddagen. Den gemensamma nämnaren är just leverantören.

"Det är alla Litiums kunder som är drabbade", säger Ole Sauar. 

Han är vd och grundare på Jollyroom, en nätbutik fokuserad på barnprylar. Även under tisdagsmorgonen var sajten oåtkomlig.

Konkurrenten Babyshop har däremot fungerat som vanligt. Driftstoppet kan få ekonomiska konsekvenser. 

"Det är en liten bransch, och en del kunder kanske väntar och lägger en order när sajten är uppe, medan andra inte gör det", säger Ole Sauar och fortsätter: 

"Det blir nog några miljoner i förlorad försäljning". 

Är det vanligt med denna typ av krascher?

"Nej, Lithium har generellt sett varit väldigt bra i många år". 

Bland de övriga drabbade finns Eleven och Teknikmagasinet. Samtliga sajter såg ut att börja fungera igen mellan åtta och halv nio på tisdagsmorgonen.

"De flesta tjänster är nu operativa och vi jobbar på kvarvarande ärenden. De flesta kunder är också online", skrev Litium på sin statussida klockan 08:50. 

Felen ska har uppstått i samband med ett strömavbrott i Stockholm vid 16-tiden på måndagen, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

”En utredning kommer att genomföras för att få en full bild av det orsakerna till driftstörningen och därigenom kunna vidta lämpliga åtgärder", skriver Litium. 

Läs fler artiklar
LÄS MER