Bolt-grundaren: Elsparkcyklar är en dålig affär

Bolt
Bolt-grundaren: Elsparkcyklar är en dålig affär

Markus Villig.

Tobias Blixt

Reporter

Markus Villig är grundaren bakom taxi-appen Bolt som i år även har lanserat elsparkcyklar.
Men själv är han inte såld på idén.

Riskkapitalisterna slänger just nu pengar på elsparkcykelföretagen och alla försöker hitta det bolag som slutligen kommer att stå som vinnare. Så sent som i måndags tog Voi in över 800 miljoner kronor i riskkapital. 

Läs mer om logiken bakom de aggressiva investeringarna här.

Idag finns det ett stort antal aktörer som kämpar om att bli den ledande spelaren. Vio, Lime, Tier och Bird utgör i dagsläget toppskiktet, samtidigt som det finns flera mellanstora spelare (Dott och Circ) och mängder av små lokala aktörer. 

Det finns dessutom bolag vars verksamhet i grunden inte är fokuserad på just elsparkcyklar. Där hittar vi exempelvis Ayo – med sin hyrtjänst för bilar – och Uber-utmanaren Bolt. 

Nu har Markus Villig, estländaren som grundade miljardbolaget Bolt, pratat ut om deras satsning på elsparkcyklar med sajten Sifted i samband med techkonferensen Web Summit i Lissabon.

Kritiken är hård.

För samtidigt som Markus Villig anser att de är nödvändiga för att erbjuda en bra mix av transport i urbana miljöer så tycker han också att affärsområdet är uselt. Elsparkcyklarna håller inte tillräckligt länge och bolagen kan inte sticka ut med sina produkter, menar han.

“Det finns egentligen ingen skillnad. Det är ett affärsområde som i väldigt stor utsträckning utgörs av köpta produkter, vilket gör det extremt svårt att sticka ut med hårdvara, mjukvara eller något annat. Vem som helst kan i princip köpa tusentals elsparkcyklar från hyllan och lansera dem i vilken stad som helst”, säger han till Sifted.

Han tror däremot att elscootrar som transportmedel i slutändan är bra för Bolts affärer i stort, även om de i dagsläget mest är ett nödvändigt ont. Enligt Markus Villig är elsparkcyklar nämligen inte en hållbar affär i sig själva, åtminstone inte för Bolt.

“Vi kommer aldrig att behöva tjäna pengar på elsparkcyklarna. Vi ser dem mer som en viktig del av det urbana transportsystemet”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER