Sök

Bakom de stora e-handlarna ligger doldisen Askås från Säffle

Askåse-handel

Caia Cosmetics, Skincity och Desenio använder Säfflebolagets plattform. Foto: Pressbilder/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Skincity, Desenio, Bangerhead och Caia Cosmetics är stora svenska e-handlare som de flesta känner till. Men att ett bolag från värmländska Säffle står bakom deras plattformar är inte lika känt.
Breakit har pratat med doldisen som omsätter 45 miljoner kronor.

Säfflebolaget Askås startades redan för 23 år sedan när grundaren Jonas Askås gick sista året på gymnasiet. Det här var långt innan e-handelsboomen och allt började med försäljning av cykeldelar.

Eftersom marknaden i Värmland inte var särskilt stor kom Jonas Askås, som var tekniskt intresserad, på att man kanske kunde sälja via internet – något som då var en ganska ny grej.

Han byggde först upp enkel e-handel kring cykeldelar och startade sedan ett bolag som skulle hjälpa andra företag med försäljning och reklam på nätet.

Bolaget har sedan dess växt kraftigt i takt med e-handelns explosion utan att ta in externt kapital. Förra året omsatte Askås 45 miljoner kronor och gjorde en vinst på 15,7 miljoner kronor. Bland kunderna finns några av Sveriges absolut största e-handlare.

Tar hand om koden bakom sajterna

Marknadschefen Peter Smersfeldt beskriver bolaget som en plattformsleverantör. Askås utvecklar sin egen e-handelsplattform och erbjuder drift och support. Kunderna får också tillgång till olika tjänster exempelvis när det gäller kampanjer och expansion till nya marknader. 

”Man kan säga att vi är ett saas-bolag (software as a service) som har hand om koden bakom våra kunders e-handelssajter och driften av dem. I många fall hjälper vi även till med designen”, säger Peter Smersfeldt.

En trend inom e-handel just nu är enligt Peter Smersfeldt att bolagen i större utsträckning än tidigare väljer att bara satsa på en nisch. 

”Tidigare har framgångsrika e-handlare valt att bredda sitt sortiment för att sälja mer och växa. Nu väljer de istället att hålla fast vid det de är bra på men tar konceptet utomlands tidigare.”

För Askås betyder den nya trenden att de måste kunna anpassa e-handlarnas sajter till flera språk. Ju smalare nischen är desto större blir ju behovet av att skala upp globalt.

Hårt tryck när produkter släpps

De hårda hajperna inför produktsläpp gör också att utmaningarna blir större. När Bianca Ingrossos sminkbolag Caia Cosmetics, efter hårt marknadsföring i sociala medier, till slut släpper en produkt blir det hårt tryck på hemsidan.

”De kan ha upp till 30.000 besökare på sajten samtidigt och då gäller det att vara väldigt duktig på driften och att bygga upp serverkapaciteten på rätt sätt. Det är något vi jobbar med hela tiden.”

Askås har de senaste fyra åren fördubblat både omsättningen och antalet anställda. 

”Nyckeln till att vi har växt så snabbt är att vi har en bra produkt som efterfrågas av allt fler. Sedan ser vi flera fördelar med att vi är lokaliserade där vi är och att vi sticker ut lite grann på grund av vår värmländska identitet. Vi har även väldigt engagerade anställda och låg personalomsättning och det är viktigt”, säger Peter Smersfeldt.

Läs mer