Voi stänger jätterunda – tar in 820 miljoner kronor: ”Stor efterfrågan”

Voi Transport
Voi stänger jätterunda – tar in 820 miljoner kronor: ”Stor efterfrågan”

Vois grunare. F.v. Adam Jafer, Fredrik Hjem, Filip Lindvall och sittandes Douglas Stark. Foto: Tobias Blixt

Jon Mauno Pettersson

Redaktionschef

Det svenska elsparkcykelbolaget fyller kassan rejält.

Marknaden för elsparkcyklar som kan hyras med hjälp av en app är som bekant extremt konkurrensutsatt. Bara i Stockholm finns idag nio olika aktörer – och amerikanska giganter som Bird och Lime är med i racet.

Nu står det klart att svenska Voi fyller sin krigskassa med 820 miljoner kronor.

Pengarna kommer från en rad välkända riskkapitalbolag, bland annat Vostok New Ventures, Balderton Capital, Creandum, Project A, JME Ventures, Raine Ventures, Kreos Capital, Inbox Capital och Black Ice Capital.

Det nya kapitalet ska bland annat användas till att utveckla lönsamheten samt utveckla ”nästa generations el-scootrar”, uppger Voi.

Företaget vill exempelvis öka livslängden på sina el-scootrar, något som bolaget tidigare har kritiserats för.

“Vi har sett väldigt stor efterfrågan för el-scootrar över hela Europa under de senaste 12 månaderna, men för att förändra sättet européerna reser i grunden - behövs mer än gator som svämmar över med el-scootrar. Vi utvecklar en långsiktig verksamhet som ger människor nya möjligheter att resa på ett roligt, rent och smidigt sätt”,  säger Fredrik Hjelm, VD och grundare på Voi.

I en intervju med Di digital uppger Fredrik Hjelm att han tror att marknaden för elsparkcyklar kommer att konsolideras, och att Voi kan komma att köpa upp konkurrenter.

”Vi vill bli störst i Europa, ha flest licenser och störst marknadsnärvaro. Bland bolagen som är grundade i Europa är vi redan störst. Men globalt är det Lime som är störst”, säger han till sajten.

Per Brilioth, vd på Vostok New Ventures, riskkapitalbolaget som ledde finansieringsrundan, kommenterar investeringen såhär:

“Än så länge är Voi i startgroparna och man utvecklar hela tiden sin mikromobilitetslösning baserad på svenska värderingar över Europa. Framförallt den tyska marknaden ser lovande ut. Det känns kul att det här kapitaltillskottet gör det möjligt för Voi att satsa på nästa generations snygga, rena och säkra el-scootrar som låter människor röra sig i städer snabbt och enkelt.”

Voi grundades så sent som 2018, och har sedan dess hunnit expandera till 38 städer i 10 länder. Bolaget har sedan tidigare tagit in 700 miljoner kronor i riskkapital från investerare.

Voi har över 4 miljoner användare har åkt mer än 14 miljoner gånger, uppger Voi.

Under 2018 omsatte bolaget 12 miljoner kronor och redovisade en förlust på 80 miljoner kronor.

”2018 var ett uppstartsår", sade Fredrik Hjelm då.

Läs fler artiklar
LÄS MER