Webbhallens före detta vd satsar på kundlojalitet – inspireras av spelvärlden

Gamifiera
Webbhallens före detta vd satsar på kundlojalitet – inspireras av spelvärlden

David Storm, Wilhelm Sporrong och Erik Estberg har lämnat Webbhallen och satsar nu på startupen Gamifiera.

Caroline Englund

Reporter

Rabattkupounger och kundklubbar är passé. Det tycker grundarna från det nystartade bolaget Gamifiera som vill skapa kundlojalitet med hjälp av inspiration från spelvärlden. Nu får bolaget in externt kapital från Wellstreet Ventures.

I mars 2018 lämnade Wilhelm Sporrong jobbet som vd på Webbhallen. Hans nya giv är techstartupen Gamifiera som han startat tillsammans med Erik Estberg, David Storm och Ludvig Ström, tidigare finanschef, utvecklingschef, respektive designchef från Webhallen.

Bolagets affärsidé är en plattform för retaliers som bland annat bygger på spelifiering. Den ger bolagen som använder tjänsten möjlighet att ge sina kunder belöningar i form av exempelvis digitala medaljer. Belöningarna får kunderna om de till exempel recenserar varor eller bidrar med innehåll om sig själva. En annan tjänst är att bolagen på ett enkelt sätt ska kunna fånga upp trogna kunders engagemang och använda det i sin egen marknadsföring.

Konsumenterna vill ha autencitet

De bolag som vill använda tjänsten får en skräddarsydd lösning och betalar en månadslicens

”Morgondagens konsumenter vill ha transparens, engagemang och autenticitet, inte 2 procents återbäring”, säger Wilhelm Sporrong till Breakit.

Hur mycket pengar bolaget får in från Wellstreet Ventures är hemligt.

”Många retailers pratar idag om att man bör bygga egna communities och lyfta fram sina egna kunder istället för köpta ambassadörer. Wilhelm gjorde detta för 10 år sedan och bevisade att kundlojalitet och exekvering är allt. Det kunde därför inte finnas ett bättre grundarteam att investera i när det kommer till den här typen av produkt”, säger Jessica Rameau, partner och investeringschef på Wellstreet i ett pressmeddelande.

Läs fler artiklar
LÄS MER