Sök

Simris Alg missar målet i nyemission: "Hade hoppats på mer"

Simris alg

Fredrika Gullfot, vd Simris Alg. Foto: Peter Brinch

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Simris Alg ville ta in 37,5 miljoner från sina aktieägare.
Men det blev bara 22,6.
Samtidigt hoppar bolagets styrelseordförande av – efter en konflikt.
"Det är självklart tråkigt", säger vd:n och grundaren Fredrika Gullfot.

Simris Alg, som tillverkar kosttillskott och odlar alger, gick nyligen ut med att bolaget ville säkra 57,5 miljoner kronor i ny finansiering. 

Det skulle ske dels genom en så kallad företrädesemission (en nyemission där befintliga aktieägare har förtur) och dels via tekningsoptioner och lån. 

Nu kommer besked från bolaget kring hur det har gått. Och det är inte ett positivt besked. 

Täckningsgraden i företrädesemissionen blev blott 60 procent, vilket motsvarar 22,6 miljoner kronor

Totalt får Simris Alg in 28,2 miljoner kronor, varav 4,5 går åt till kostnader för nyemissionen. 

Dessutom ges ett antal teckningsoptioner ut, som vid inlösen i november 2020
kan ge ytterligare 9 miljoner kronor. 

"Det är självklart tråkigt att vi inte lyckades fylla företrädesemissionen. Helt klart hade vi hoppats på mer pengar för att få arbetsro och kunna satsa på den lansering som vi är mitt uppe i och kunna gasa", säger Fredrika Gullfot. 

Klart är också att en del av pengarna kommer att gå åt direkt. Detta för att betala av tidigare brygglån på 10,5 miljoner kronor. 

Fredrika Gullfot och Simris Algs ledning behöver nu se över planerna framåt. 

"Självklart är det mycket mindre pengar än vad vi hade hoppats på. Nu måste vi tillbaka till ritbordet, se över våra planer och se vad vi ska satsa på och eventuellt skära ned på." 

Att företrädesemissionen inte blev fulltecknad kan ses som ett illavarslande tecken. 

"Jag tror inte att detta handlar om att folk inte tror på bolaget. Men jag är övertygad om att många tycker att det är upp till bevis, och det håller jag själv verkligen med om."

Samtidigt kommer beskedet att Simris Algs styrelseordförande Pia Gideon får sluta. 

"Hon har framfört att anledningen till att hennes uppdrag avslutas i förtid är att det råder delade meningar mellan ordföranden och delar av styrelsen om hur bolaget ska drivas", står det i ett pressmeddelande. 

Fredrika Gullfot vill inte gå in på detaljer om denna konflikt, men är öppen med att den senaste tiden har varit långt från friktionsfri. 

"Vi har stått och stampat under en tid, och det har varit kämpigt med kapitalanskaffningen. Jag ska inte sticka under stol med att inte har varit konfliktfritt, men jag vill inte gå in på detaljer." 

Hon ser nu fram emot en "nystart" i styrelsen, som framöver enligt förslag ska ledas av entreprenören Johan Jörgensen.

Under tisdagsmorgonen släpptes även Simris Algs kvartalsrapport. Där framgår att bolagets omsättning under det tredje kvartalet backade, jämfört med samma period förra året. Intäkterna landade på 186.000 (201.000) kronor.

Samtidigt ökade rörelseförlusten något, till 6,4 miljoner kronor. 

Siffrorna är, för att uttrycka det milt, långt från de prognoser som Simris Alg har givit till aktiemarknaden. I bolagets rapport för det första kvartalet i år skrev Fredrika Gullfot i sitt vd ord att satsningen i USA skulle ge genomslag i siffrorna inom ett halvår. 

Samtidigt uppgav hon att målet var att nå en försäljning på en miljon dollar, motsvarande över 9 miljoner kronor, på årsbasis "under 2019". 

Frågan är om, och isåfall när, Simris Alg ska gå från ett bolag med stora visioner till att faktiskt leverera något typ av genombrott.

"Det råder ingen tvivel om om vi kommer att lyckas på marknaden, men det är svårt att förutsäga hur lång tid det kommer att ta", säger Fredrika Gullfot. 

Detta är Simris Alg – i tre punkter

• Bolaget producerar och säljer omega-3-olja från odlade alger. Man vill skapa ett alternativ till konventionella omega-3-tillskott som är baserade på fiskolja och krill.

• Visionen är att bidra till att minska överfiskning i världshaven och förstörelse av marina livsmiljöer.

• Bolagets mål framåt är att sälja Simris Algae Omega-3 -produkter globalt, genom distributörer, försäljning i butik samt direktförsäljning via egen e-handelsplattform.

Läs mer