Henric Smolak fick idén på en AW – nu lyssnar 20.000 på podden Under 15

podcast
Henric Smolak fick idén på en AW – nu lyssnar 20.000 på podden Under 15

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Jag skulle kunna säga upp mig och bara köra podden.”

Henric Smolak har fladdrat förbi ett par gånger på Breakits sidor. Han var med och drog igång Strossle och är för närvarande säljchef på bolaget.

Men lite på sidan om har han startat podden Under 15 som har blivit en av de största techpoddarna och har upp till 20.000 lyssningar i veckan. (Exakt hur många det är kan vara svårt att veta, mätningen av lyssning på poddar är rätt komplicerad – för mer om det läs här.)

“Jag fick reda på att vi på Strossle sponsrade en podd och att det kostade ganska mycket pengar”, berättar Henric Smolak.

“Men jag var ju ute och pratade i Europa och föreläste om att företag skulle äga sina egna medier, det kändes lite konstigt.”

På en AW kom idéen om att dra igång en egen podd och han byggde en liten studio på kontoret. Planen var att komprimera allt till 15 minuter –  så mycket tid som han bedömde att folk hade.

Till en början var det trögt att hitta bra gäster men ett redaktionellt samarbete med Dagens Media gjorde att han lättare kunde få in gäster.

“Vi på Strossle ville ju synas på Dagens media också – och det ville ju de som var gäster också”.

Allteftersom podden växte blev det lättare att hitta namn som ville vara med. Alexander Bard, Konrad Bergström och Pingis Hadenius finns bland gästerna och när det hundrade avsnittet släpps nästa vecka är det med partiledaren Annie Lööf som gäst.

“Jag får 10-20 mejl varje vecka från personer som vill vara med”, berättar Henric Smolak.

“Det finns folk som har erbjudit sig att betala upp till 50.000 kronor bara för att vara gäst.”

Med såna siffror i omlopp är det lätt att förstå att han skulle kunna säga upp sig från sitt vanliga jobb på Strossle – och satsa enbart på podden. 

Men i dagsläget tjänar varken han eller bolaget några pengar på podden som är helt reklamfri.

“Jag har inte kunnat lägga ner den tiden som det skulle krävas och de första två åren har jag bara velat  bygga räckvidd”, säger Henric Smolak.

“Men det finns starka värden i det iallafall – det är roligt och jag, och Strossle såklart, får tillgång till intressanta personer som vi kanske inte skulle ha kommit i kontakt med annars.

Läs fler artiklar
LÄS MER