Byta däck som affärsidé? Däckskiftarna drar in 100 miljoner på det

Däckskiftarna ehandel Transport
Byta däck som affärsidé? Däckskiftarna drar in 100 miljoner på det

Alexander Yavuz, huvudägare på Däckskiftarna. Bakgrunden är dock en annan verkstad. Foto: Press/TT

Johanna Ekström

Reporter

Däckskiftarna byter däck på varuhusparkeringar – nu har de sprängt 100-miljonersvallen och ska bli mer digitala:
”Alla måste byta däck, oavsett konjunktur”, säger bolagets ordförande Alexander Yavuz.

Om du har bil och kommit på i sista stund att du måste byta däck har du säkert stött på dem. Däckskiftarna dyker upp på parkeringsplatser på strategiskt valda platser runt om i landet två gånger per år. 

Ofta ringlar köerna långa på deras drop in-stationer. Affärsidén är att ha pop up-verkstäder, med längre öppettider än vanliga däckbytarfirmor, och där kunden inte bokar tid i förväg. 

Ett koncept som varit framgångsrikt. Däckskiftarna, som grundades 2011, har vuxit med runt 100 procent per år de senaste tre åren. Under 2018 landade omsättningen på drygt 100 miljoner kronor och vinsten på 12 miljoner. 

“Det här är en gammal traditionell bransch, med traditionella öppettider, icke-digitala lösningar och ingen innovation. Klassiska aktörer har ingen tillgänglighet, man befinner sig i gamla svåråtkomliga industriområden och stänger klockan 16”.

“Vi har tagit hela den här branschen och gjort den enkel. Vi finns där kunderna finns, det vill säga vid köpcentrum och stora genomfartsleder. Och vi har mer generösa öppettider”, säger Alexander Yavuz. 

Tillfälligheter

Han gick in i bolaget för ungefär ett år sedan, som ordförande och majoritetsägare. Då hade han byggt upp industrikoncernen Turnmill Group sam samt ett fastighetsbolag och var på jakt efter en ny utmaning. 

“Alla behöver däck oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur. Så jag kände att det här var en bra bransch att investera i. Att jag fick chansen var mest tillfälligheter. Jag flyttade med familjen till Stockholm och fick kontakt via en bekant. Det jag gick igång på var att det fanns ett utrymme att utmana en traditionell bransch”, säger han. 

Under hans första år som operativ styrelseordförande har han lagt om bolagets strategi. Tidigare var fokus främst på snabb tillväxt i form av fler stationer runt om i Sverige. 

“Vi har vuxit väldigt kraftigt och under 2019 har vi konsoliderat verksamheten för att kunna växa ännu mer i framtiden. Vi har tagit fram en ny franchise-strategi, vi har nyligen lanserat däckhotell samt ny hemsida och under våren 2020 lanserar vi även en e-handelsplattform för att sälja däck och tillbehör”.

När det kommer till däck-e-handel blir de därmed en konkurrent till Bythjul.com som riskkapitalbolaget Verdane gått in i.

“Huvudmålet är att göra upplevelsen ännu bättre för slutkunden som ska få ihop vardagspusslet. Det ska vara enkelt att beställa, köpa, boka skifte och kolla upp drop in. Vi ska knyta samman den digitala och den fysiska affären”, säger Alexander Yavuz. 

Bolaget kommer också att skaffa en rad fasta verkstäder för året runt-service, även om pop up-butikerna fortfarande ska vara huvudfokus. Man kommer också söka en ny vd externt. 

Mediegranskning

En av de första sakerna Alexander Yavuz fick hantera när han klev in i bolaget var en granskning av Aftonbladet som handlade dels om att Däckskiftarna skulle ha lurat kunder att de behövde nya däck, och dels om arbetsförhållandena som facket beskrev som bedrövliga. 

“De var ute på flera stationer och det var på en specifik station som det fanns allvarlig kritik. Det är absolut inget vi har som affärsidé och vi tar det på största allvar. Vi gjorde en ordentlig genomlysning av alla stationer och rutiner efter det”, säger han. 

Vad gäller kritiken om arbetsförhållandena säger Alexander Yavuz att han har en dialog med Transportarbetarförbundet. 

“Jag är van att jobba med kollektivavtal från mina tidigare verksamheter. Ambitionen är att få till ett kollektivavtal som fungerar för vår verksamhet. Den traditionella däckbranschen har avtal som inte riktigt är anpassade för vår säsongsverksamhet med flexibla öppettider", säger han och fortsätter:

“Vi följer de arbetsregler som finns. Sedan juli förra året är det lag på personalliggare. Vi har också en egen arbetsmiljöhandbok som våra franchisetagare jobbar efter”. 

"Mellanår"

Under 2019 har tillväxttakten medvetet tagit av. Omsättningen väntas hamna på ungefär samma nivå som 2018. 

“Det har varit ett mellanår då vi byggt för framtiden. Tidigare år har nya enheter drivit tillväxten, men jag känner mig trygg med att det vi gjort under året kommer göra att vi kan växa bra mycket mer framöver”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER