Podspace utmanar poddjättarna – vill öppna upp marknaden

Podspace podcast
Podspace utmanar poddjättarna – vill öppna upp marknaden

Edward Jewson och Marcus Gellermark.

Towe Boström

Reporter

Ny utmanare i podd-djungeln.

För runt fem år sedan startade Marcus Gellermark den digitala byrån Bowtie tillsammans med vännerna Edward Jewson och Simon Blommegård

Efter att ha erbjudit konsulttjänster ett tag kände de dock att det var dags att bygga något eget. Trion såg potential i det snabbt växande podd-segmentet och rullade för drygt ett år sedan ut satsningen Podspace.

Podspace fokuserar på att hosta och distribuera poddar, och bland de första kunderna fanns Filip & Fredrik podcast. 

Nu lanserar plattformen, som tidigare funnits i stängd beta-version, ett nytt verktyg som gör det möjligt för vem som helst att ladda upp sin podd på plattformen. 

”Lanseringen innebär att vi har släppt det publikt. Nu kan man själv skapa ett konto och lägga upp sin podd utan att vi behöver hjälpa till”, säger medgrundaren Marcus Gellermark. 

Han menar att det som bland annat skiljer Podspace från konkurrenterna är användarfriheten. I dag arbetar många stora svenska podd-plattformar med att sälja annonser som läggs in i avsnitten, samt tar rörliga eller fasta avgifter för att tillhandahålla poddarna. 

Podspace tjänar inga pengar på reklam och tar enbart betalt utifrån antalet lyssningar. Det är upp till varje producent att besluta om de vill ha reklam och annonser. 

"Podspace låter kreatörerna själva sälja annonser och de behåller därför hela den intäktskakan själv", säger Marcus Gellermark. 

Satsningen fick en bra start i början av året när trion kom i kontakt med bolaget Make sense media som arbetar med Filip & Fredrik podcast. De bestämde sig för att samarbeta. 

”Vi pratade lite och testade, och det föll väl ut, det var en väldigt bra podd för att testa infrastrukturen med många lyssnare". 

Under våren 2019 nådde Podspace en annan viktig milstolpe när de blev certifierade som leverantör till poddindex. Det är ett system som gör att lyssningar och räckvidd mäts så att poddar kan jämföras på ett mer rättvist sätt. 

Marcus Gellermark konstaterar att begreppet” lagring och hosting”, alltså Podspaces  affärsmodell, kan låta tråkigt vid första anblicken. 

”Det är precis det som är charmen. Att ta något så pass, vid en första anblick, ocharmigt som en hostingtjänst och göra det till något spännande och användarvänligt är precis det vi brinner för", säger Marcus Gellermark.

Nu ligger fokus på att växa. 

”Vi fortsätter att fila på produkten för att göra tjänsten snabbare och mer användarvänlig”, säger Marcus Gellermark.

Läs fler artiklar
LÄS MER