Niklas Östberg om kampen mot cancern: "Fick en extrem motivation"

Foodora Delivery Hero
Niklas Östberg om kampen mot cancern: "Fick en extrem motivation"

Niklas Östberg är entreprenören bakom Delivery Hero, som bland annat äger Foodora och Delivery Hero.

Erik Wisterberg

Reporter

Berättar om chockbeskedet i boken Sveriges nya miljardärer.

Året är 2019. Våren står för dörren i Schweiz.

Det är torsdag kväll och Niklas Östberg sitter i en taxi i Zürich. Han har precis landat i sin hemstad efter ännu en intensiv jobbvecka i Berlin. 

Hans matimperium Delivery Hero växer, som vanligt. Sväljer bolag, som vanligt.

Men allt är inte som vanligt. 

När Niklas sitter där i taxin har han inte längre kvar sitt långa bruna bakåtkammade hår. Det tappade han bara några månader tidigare, efter att ha drabbats av cancer. 

I boken Sveriges nya miljardärer, som släpps nu i dagarna, berättar stjärnentreprenören själv om tankarna när han fick det dramatiska beskedet. 

”Det var väldigt chockerande. Man såg liksom livet passera i revy. Men det ... Det var också en lite fin känsla. Ingenting annat betydde något vid det tillfället än just det", säger han i boken. 

Kände lättnad

Märkligt nog kände han ett slags frid när håret var borta.

”Det låter kanske dumt, men när det började lossna, när jag vaknade och det låg massa hår på kudden, så blev det på något sätt en jobbig omställning. I det lilla liksom. Men så fort jag rakade bort allt så uppstod en lättnad. Nu behövde jag inte längre försöka vara coola, snygga Niklas. Det var faktiskt en ganska befriande känsla.”

I dag är han friskförklarad. Och 39-åringen från Skinskatteberg fortsätter att arbeta stenhårt mot sitt mål att bli etta i världen på hemlevererad mat. Till och med under cancerbehandlingen saknade han jobbet mycket. Och efter sjudomen älskar han det ännu mer, berättar han i boken.

”Jag har faktiskt fått en nytändning. Det var som att jag fick en extrem motivation! Men samtidigt försöker jag tänka mer på balansen nu. Jag kanske inte ska jobba till klockan två på nätterna. Så lite mindre stress kanske det kommer att bli nu.”

Vill bli störst i världen

Som entreprenör beskrivs Niklas Östberg som en vinnare – och otroligt skicklig taktiker. Dessutom har han järnkoll på siffrorna. I boken Sveriges nya miljardärer berättar en person som känner honom väl om hans skicklighet när det kommer till förhandlingar. 

"Han har kombinationen av att kunna vara extremt trevlig, positiv och glad den ena sekunden, för att i nästa sekund vara din värsta fiende."

Via en serie svindlande affärer – som bland annat inkluderade ett uppköp av ett bolag som han var delägare i – blev både han och hans kompanjoner på svenska Onlinepizza rika. 

Men Niklas ville mer än sina vänner.

Än i dag är han besatt av den idén av att försöka bli störst i världen.

Etta. Annars blir han inte klar. 

”När vi är världsledande, har den bästa tjänsten och är ett bolag där folk drömmer om att få jobba, då tror jag att jag kommer vara det. Men innan dess kommer jag nog inte känna mig uppfylld och hundra procent färdig.”

FOTNOT: "Sveriges nya miljardärer – vinnare och förlorare i den nya ekonomin" är skriven av Breakits journalister Jon Mauno Pettersson och Erik Wisterberg. Det är en unik skildring av personerna bakom bolag som Spotify, Klarna, Yubico, Paradox Interactive, Optimizer Invest, Apotea, Izettle, Backing Minds och Norrsken. Just nu kan du som Breakit-läsare köpa boken till kampanjpris

Läs fler artiklar
LÄS MER