Fitnesscollection köps upp av amerikanska Classpass

Fitnesscollection träning gym
Fitnesscollection köps upp av amerikanska Classpass

Fitnesscollection köps upp av amerikasnka Classpass som grundats av Payal Kadakia.

Caroline Englund

Reporter

Träningsappen Fitnesscollection köps upp av den amerikanska jätten Classpass.

Ena dagen ska du kunna träna på ett crossfitcenter – för att nästa dag ta en yogalektion eller köra ett svettigt kampsportspass. Fitnesscollection vill vara ett alternativ till Sats och ger användarna tillgång till hundratals träningspass hos utvalda center. 

Bolaget beskrivs som ett "Airbnb för träning" och affärsidén är populär – andra svenska bolag som har liknande upplägg är exempelvis Bruce och Swiftr.

Sannolikt har inspiration hämtats från amerikanska Classpass som startades 2013 av stjärnentreprenören Payal Kadakia. Hon fick idén om ett bolag som ger användaren möjlighet att träna på flera olika träningscenter efter att ha ägnat över en timme åt att hitta ett bra balettställe i New York. 

Classpass har på bara några år växt till en internationell jätte och värderas till 600 miljoner dollar. Bolaget har hittills tagit in sammanlagt 264 miljoner dollar i riskkapital och finns i 2500 städer i 20 länder.

Den senaste tiden har flera tecken på att en etablering i Sverige är på gång dykt upp. Bland annat finns hemsidan översatt på svenska samtidigt som det annonserats för antal jobb hos bolaget på Linkedin.

Nu står det alltså klart att Classpass kommer till Sverige och att bolaget köper upp Fitnesscollection.

"Sverige är en viktig marknad för Classpass med många medlemmar och ett stort utbud av träningsstudios i toppklass. Fitnesscollection har visat en stark tillväxt under de senaste åren och byggt starka partnerskap på sin hemmamarknad", säger Chloe Ross, chef för internationell verksamhet på Classpass i ett pressmeddelande. 

Hur mycket bolaget betalar är okänt. Fitnesscollection värderades vid sin senaste nyemission i november förra året till 31,5 miljoner kronor, före investerat belopp. Då tog bolaget in 5.5 miljoner kronor.

Eftersom bolagets omsättning inte har lyft och förlusterna inte har minskat – samtidigt som konkurrensen på marknaden är stenhård – har Classpass sannolikt inte betalat särskilt mycket mer än den senaste värderingen. 

"För oss var det en väldigt bra timing. Vi ville växa samtidigt som det är tufft att vara en startup och konkurrera på marknaden. Det här innebär en enorm chans för oss", säger Malin Thorstensson, vd på Fitnesscollection och tillträdande Nordenchef för Classpass till Breakit. 

Hon vill inte kommentera några detaljer kring affären men säger att hon nu hoppas att Classpass ska bli marknadsledande i Norden.

"Med tanke på att Classpass är ett globalt varumärke och global tjänst kan medlemmarna använda den även när de reser. Det blir vår usp som jag tror ger oss stor potential", säger hon. 

Backades av Löwengrip

Fitnesscollection lanserades 2016 och bakom bolaget står Mahesh Kumar, som arbetar med innovationshubben Epicenter i Stockholm, Rasmus Adler Wahlberg, som grundat lånemäklaren Advisa och Aleksandra Derikonja, som arbetat med juristbyrån Avtal24. Bolagets styrelseordförande är internetveteranen Erik Wikström som har grundat tv-tjänsten Magine, Speed Ventures och Icon Medialab.

Isabella Löwengrip har de senaste åren varit ansiktet utåt för Fitnesscollection. Hon var fram tills nyligen delägare i bolaget via sitt investeringsbolag Nordic Tech House, som hon valt att lämna.

Nordic Tech House är däremot fortfarande delägare och kommer i och med uppköpet få aktier i Classpass. 

Fitnesscollection har tagit in riskkapital vid flera tillfällen. Bland delägarna återfinns bokningsplattformen Bokadirekt, Aggregate Media, Håkan Lejdstrand, styrelseledamot i Lifesum, Faje Gani, storägare i Nöjesguiden, Colin Cragg som tidigare varit vd på Star Stable, Johan Nilsson, tidigare affärsutvecklingschef på gymkedjan Sats och Rasmus Ingerslev som bland annat grundat gymkedjan Fresh fitness.

Förra året omsatte Fitnesscollection 4 miljoner kronor, en ökning från 2,5 miljoner från året innan. Samtidigt ligger förlusterna i bolaget på 7 miljoner kronor, samma siffra som 2017.

Classpass lanseras i både Stockholm och Göteborg den 22 oktober. Bolaget kommer att anställda mer personal och har precis lämnat sitt kontor på Epicenter och flyttat till Wework i centrala Stockholm. 

Läs fler artiklar
LÄS MER