H&M:s storsatsning skakas – 50 anställda kan tvingas lämna Afound

H&M Afound e-handel
 H&M:s storsatsning skakas – 50 anställda kan tvingas lämna Afound

Johanna Hummel, vd Afound.

Caroline Englund & Towe Boström

Stora förändringar – endast 16 månader efter lansering.

Under förra våren kickade H&M igång sin nya satsning Afound. Det kan beskrivas som klädjättens outlet, där de erbjuder sänkta priser på såväl sina egna produkter som hundratals andra varumärken. Kunderna kan shoppa från Afound på nätet men även genom ett antal fysiska butiker.

I somras meddelade H&M att de planera att etablera Afound i Nederländerna.

”Nederländerna är en del i en långsiktig strategi med ambition att expandera ut i Europa. Etableringen sker med lansering av digital marknadsplats under hösten 2019 som första steg”, skrev bolaget i ett pressmeddelande.

Nu verkar det dock som att det skakar rejält inom Afound. Enligt uppgift till Breakit ska personalen nyligen ha fått besked om att ett stort antal tjänster kommer att påverkas av en ny strukturomvandling. 

Uppgifterna bekräftas av Afounds vd Joanna Hummel, som berättar att Afound framöver ska satsa mer digitalt och mindre fysiskt.

Enligt vd:n Joanna Hummel kommer förändringen att påverka ungefär 50 personer som arbetar på Afound.

Bolaget har 150 personer anställda, vilket innebär att var tredje anställd berörs.

”Vi har inte kommit till någon varselsituation än men vi har identifierat en övertalighet på ungefär 60 roller och det drabbar ungefär 50 personer. Det vi gör nu är att vi försöker hitta individuella lösningar både inom och utom H&M-gruppen för de som drabbas", säger hon till Breakit.

Enligt henne är det främst personer som har koppling till de fysiska butikerna som påverkas.

”Vi har sett över vår strategi, utvärderat vad kunderna gillar med affärsidén och filat på hur den ska se ut framåt. Vi har bestämt att vi fortfarande ska ha fysisk handel med syfte att driva kännedom och trafik till våra digitala kanaler men vill förtydliga vår position som digital marknadsplats.”

Varför gör ni den här förändringen?

”Vi har tittat på vad som är rätt för oss framåt. Flera av H&M-gruppens varumärken är redan starka fysiskt och vi tror att Afound kan addera mycket värde som digital spelare. Vi ser också att kunderna gillar att handla hos oss digitalt.”

Hur har det gått för era butiker?

"Vi särredovisar inte vår försäljning."

Ska ni stänga butiker?

”Vi gör en översyn av butikerna och när vi nu lanserar i Nederländerna i höst satsar vi främst digitalt.”

Planen från början var att även öppna fysiska butiker där. Enligt Joanna Hummel ska Afound fortfarande öppna en butik i Utrecht under 2020, men etableringstakten ska nu ses över.

Under förra veckan presenterade H&M sina siffror för det tredje kvartalet. Rörelseresultatet var bättre än väntat och e-handeln ökade med 25 procent i lokala valutor.

Läs fler artiklar
LÄS MER