Klarna-grundarnas okända bolag slåss mot Spotifys butikstjänst

Breakit - Klarna-grundarnas okända bolag slåss mot Spotifys butikstjänst
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Samma år som Spotify grundades startade Klarna-grundarna och entreprenören Gustav Nordlindh i tysthet musikstreamingbolaget Royal Streaming. Idag är bolaget en rak konkurrent till Soundtrack Your Brand och har varumärken som 7 Eleven, Clas Ohlson och Wayne’s Coffee på kundlistan.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Betalbolaget Klarna är idag ett av Sveriges största techbolag och grundarna Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Viktor Jacobsson har blivit starka profiler i det digitala näringslivet.

Men parallellt med grundandet av Klarna, som då hette Kreditor, startade Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth i tysthet även ett musikströmningsbolag tillsammans med barndomsvännen och entreprenören Gustav Nordlindh. 

Bolaget heter Royal Streaming och är idag en digital musikleverantör till butiker och varuhus runt om i Norden. På kundlistan återfinns stora kedjor som 7 Eleven, Clas Ohlson och Wayne’s Coffee – bara för att nämna några.

”När vi drog igång fanns det knapp streaminglösningar för musik och jag kände inte till Daniel Ek då. Men samtidigt var vi alldeles för tidiga. Många företag gillade vår idé, men det var svårt att få till funktionen att streama musik på den tiden”, säger Gustav Nordlindh, vd och medgrundare av Royal Streaming, när Breakit träffar honom på bolagets kontor i centrala Uppsala.

Gustav Nordlindh lärde känna Klarna-grundarna Niklas Adalberth och Sebastian Siemiatkowski redan under gymnasieåren i Uppsala. De blev snabbt goda vänner och parallellt med att betalbolaget Klarna började ta form grundade de tre vännerna musikströmingsbolaget Royal Streaming.

”Det var ungefär samtidigt som Kreditor började röra på sig. Jag var anställd inom mobilbranschen på den tiden, men Niklas och Sebbe sa i princip åt mig att: ’Vi måste hitta på någonting åt dig också, du är ju en entreprenörskille du med!’”, säger Gustav Nordlindh.

Han berättar att de diskuterade olika idéer, men att det till slut landade i musikstreaming.

”Både Niklas och Sebbe hade jobbat på Burger King och jag hade varit på McDonalds och gym. Där fanns det ju musik, men vi noterade att det fanns en problematik kring musiken som spelades, att det inte passade varumärket”, säger han.

Idéen påminner mycket om Soundtrack Your Brand, bolaget som har grundats av huvudägarna Ola Sars och Andreas Liffgarden med Spotify som delägare.

Genom att anpassa musiken i butiken utifrån företags inriktning så menar både Royal Streaming och Soundtrack Your Brand att butikens varumärke stärks och försäljningen ökar.

”När vi började satt folk fortfarande med cd-växlare i butikerna och vår idé fungerade bra på pappret. Men eftersom butikerna inte hade tillräckligt bra internet så hackade musiken. Men det problemet har vi ju inte idag”, säger han.

”På den tiden jobbade vi som så att Sebbe skötte servrar och struktur, Niclas styrde en skön hemsida och jag sålde.”

Men i takt med att Klarna växte blev det allt svårare för Niklas Adalberth och Sebastian Siemiatkowski att få tiden att räcka till. Gustav Nordlindh berättar att de brukade träffas på helgerna, varannan helg i Uppsala, varannan i Stockholm, och arbeta med musikbolaget.

”Men det var inte hållbart i längden. Jag jobbade även på en nattklubb i stan för att dryga ut kassan så det gick inte att arbeta så. Sedan märkte de att det var någonting stort på gång med Kreditor", säger Gustav Nordlindh.

”Jag minns att vi var på en julfest hemma hos Sebbe något år senare och han berättade att de landat investeringen från Öresund. They made it, liksom. Då kände jag också att det var dags att förändra ägarbilden i Royal Streaming. De var ju tre som kunde sitta och bolla idéer hela dagarna på Klarna, medan jag var själv. Så då beslutade vi oss för att de skulle hoppa av.”

Enligt handlingar från Bolagsverket äger Niklas Adalberth dock fortfarande 10 procent av aktierna i bolaget.

”Jag brukar säga att det här är hans pensionsförsäkring”, säger Gustav Nordlindh med ett flin.

I dagsläget är Royal Streaming ett hälsosamt bolag. I fjol omsatte företaget 13,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 5,4 miljoner kronor. Hittills har Gustav Nordlindh valt att inte försöka plocka in riskkapital.

Men konkurrensen har blivit avsevärt tuffare under året. Soundtrack Your Brand, som tidigare i år tog in 90 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Telia Sonera, växer snabbt och har landat storkunder som McDonalds Sverige och Starbucks.

”Det har varit ett händelserikt år och det är klart att konkurrensen gör att vi måste vara på tå. Samtidigt har vi haft konkurrens från start. Men visst, det här är en helt annan grej. Soundtrack Your Brand är fantastiskt duktiga och har världens teknikplattform bakom sig. Där kan vi inte konkurrera”, säger han.

Hur ska ni då göra för att stå er i konkurrensen?

”Jag tror att det som skiljer oss är framför allt att vi har jobbat väldigt länge med designad musik, alltså vilken musik som passar olika typer av varumärken. Sedan är vi inte begränsade till någon plattform, så som Soundtrack Your Brand i dagsläget är med sin koppling till Spotify. Vi kan erbjuda all musik som finns i världen oavsett teknisk plattform, slänga in egna reklammeddelanden för specifika butiker och även musik som står utanför de traditionella skivbolagen, vilket gör det billigare för slutkunden, som slipper betala samma typ av rättighetskostnader.”

”2015 har varit ett häftigt, men också lite läskigt, år."

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel