Stefan Lundell:

Funnel letar nya ägare – siktar mot börsen

FunnelLundells vecka

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Funnel blir ett nytt svenskt miljardbolag, spår Stefan Lundell.

Det är inte särskilt många saker jag är bra på.

Men när det gäller att skilja en vanlig entreprenör från en superentreprenör är det få som slår mig på fingrarna.

Övning ger helt enkelt färdighet. 

Efter att i princip varje vardag under 20 års tids ha intervjuat entreprenörer arbetar man till sist upp en viss känsla.

Vi talar så klart inte om någon vetenskaplig säkerhet här och det har hänt att jag misstagit mig (inga namn!). 

Men min förmåga att identifiera superentreprenörer är ändå stark. Det vill jag faktiskt framhärda.

Daniel Ek, Sebastian Siemiatkowski, Martin Lorentzon, Stina Ehrensvärd, Alan Mamedi, Jonas Nordlander – det var absolut inte jag som upptäckte dem, men redan innan de skapat sina mångmiljardbolag var jag säker. Här snackar vi om superentreprenörer.

Det är något med tilltalet, karisman, det visionära och förmågan att sälja in sitt bolag som gör mig tvärsäker – hen är en superentreprenör.

Och i onsdags upptäckte jag en ny svensk superentreprenör – Fredrik Skantze.

Efter en halvtimme i hans sällskap var jag helt övertygad. 

Fredrik Skantze och hans medgrundare Per Made har något stort på gång. Som alltid kan en massa saker fortfarande gå fel men jag tvekar ändå inte att påstå:

Deras startup Funnel har utan tvekan möjlighet att bli en ny svensk unicorn. 

Ändå har det knappt skrivits en rad om bolaget. Vi på Breakit har till exempel bara orkat med två pliktskyldiga artiklar.

Förklaringen? Fredrik Skantzes startup jobbar inte med någon cool konsumentprodukt utan med Excel-ark. Eller rättare sagt, hans produkt är en betydligt smartare och bättre version av Excel eller Googles kalkylark.

Det är något som e-handlare och stora retailers (som försöker få en överblick på sin digitala marknadsföring) börjat upptäcka i stor skala.

På bara lite drygt ett år har Funnels årligen återkommande intäkter (eller ARR som det kallas på finanssvenska) nu växt från 20 till 100 miljoner kronor.

Och får man tro Fredrik Skantze så är det bara början på en fantastisk tillväxtresa. Redan nästa år ska den siffran dubblas till 200 miljoner kronor. Med sin glasklara blick riktad mot mig deklarerade han när vi sågs i onsdags:

“På fem, kanske tio års sikt, har vi fokus på att bygga något riktigt stort som gör skillnad. Ett nytt Salesforce eller motsvarande – ett nytt Ericsson fast i vårt segment. Det är vårt mål!”.

Han och medgrundaren Per Made är fortfarande storägare i Funnel som också har riskkapitalbolagen Oxx, Balderton, Industrifonden och Zobito i ägarlistan. 

Men Funnels kraftiga expansion kommer så klart kosta pengar och har du ett gäng miljoner över så finns nu faktiskt möjligheten att köpa in sig i bolaget. När vi sågs i veckan avslöjade Fredrik Skantze att man börjat arbetet med att ta in runt 200 miljoner kronor i nytt kapital. 

Skulle du till äventyrs inte ha så djupa fickor så kommer det sannolikt gå att bli aktieägare i Funnel via börsen inom en inte alltför avlägsen framtid.

Fredrik Skantze flaggade nämligen för att han gärna sätter sitt livsverk på börsen när tiden är mogen.

Det ser i alla fall jag fram emot. Den här typen av “tråkiga” bolag behöver mer uppmärksamhet. Särskilt när vi nu ser ut att gå in i ett tuffare ekonomiskt klimat. Där kan “tråkbolag” som Funnel bli de stora vinnarna.

Trevlig helg!

Veckans lokalvinkel: Wework. Skandalerna och de pikanta detaljerna tycks aldrig ta slut kring det tidigare så hajpade kontorshotellet Wework. Själv funderar jag mest på vad som ska hända med bolagets verksamhet i Stockholm. I veckan gick den lokala ledningen ut med information till alla sina hyresgäster bland andra EQT Ventures, Sup46 och Stripe. Budskapet var ungefär “sitt lugnt i båten så återkommer vi med mer information”. Känns lite svajigt. För egen del skulle jag inte bli alls förvånad om Wework snart tvingas stänga ner det påkostade Stockholmskontoret som är hela 9 våningar stort och ligger ovanför Gallerian.

Veckans siffra: 40.000 kronor. Så mycket får du från Spotify – om din låt strömmas 1 miljon gånger på musiktjänsten. De stora pengarna drar artisterna alltså fortfarande in på att spela live.

Veckans riskkapital-dissare: Petter Hedborg. När vi i veckan arrangerade SaaS Summit (nästan 500 personer var på plats – succé!) stack entreprenören bakom höglönsamma Modular Finance ut hakan. Petter pekade på att i bästa fall 2 av 10 riskkapitalfinansierade startups blir framgångsrika bolag. Resten går under eller för en tynande tillvaro. “Det måste bli coolt att INTE ta in riskkapital”, menade Petter Hedborg och ifrågasatte indirekt stora delar av riskkapitalindustrins affärslogik. Jag är beredd att hålla med – även om vissa bolag måste använda sig av denna finansiering för att ens ha en chans att lyckas.

Veckans rakaste: Tatiana Shalalvand. Finska Inventures är ett av alla dessa riskkapitalbolag som bygger sin affärsmodell på att (lite förenklat) 8 av 10 av entreprenörerna som de investerar i kommer att misslyckas. Och Inventures Tatiana Shalalvand var befriande ärlig och tydlig kring detta faktum. Tatiana Shalalvand konstaterade att “entreprenörerna är vuxna människor, det är ingen som tvingar dem att ta emot våra eller någon annans pengar”. Håller helt med. Tyvärr är jag dock inte helt säker på att alla entreprenörer faktiskt till fullo inser hur modellen funkar.

Veckans namnbyte: Breakit. Vi på Breakit fick också en del välförtjänt kritik av panelen på SaaS Summit (där också Kundo-grundaren Björn Lilja ingick) för att vi eldar på riskkapital-haussen bland entreprenörerna. Lyft fram fler bolag som växer utan riskkapital och dessutom gör vinst, var budskapet både från panelen och delar av publiken. Bästa konkreta uppslaget, tyckte jag personligen, var förslaget att byta namn på Breakit till BreakEven och bara fokusera på lönsamma företag. Kanske läge att göra det den dagen Breakit gör vinst – fast då lär det dröja.

Veckans affärsidé: Kundlycka. Igår nominerades vi till två riktigt prestigefyllda priser. På Tidskriftsgalan kan vi vinna kategorierna Året grepp för Breakit Impact Challenge och Årets utvecklare för tjänsten Kundlycka. Breakit Impact Challenge kan du knappast ha missat. Men Kundlycka har sannolikt gått under radarn för de flesta – ändå är det potentiellt en kommersiell supersuccé för oss på Breakit. Ursprungligen gjordes Kundlycka som ett verktyg till våra kunder som köpt sponsrade artiklar (native). I realtid kan kunderna här följa hur många som läser, hur länge de läser och hur många konkreta säljleads som skapas. Men det här är en tjänst som alla mediebolag och stora medieköpare borde ha. Verktyget skapar transparens, nöjda kunder och merförsäljning. Vill du veta mer  – mejla mig!

Läs mer