Bianca Ingrosso om framtiden: ”Vill börja investera i andra bolag”

Caia cosmetics e-handel influencers
Bianca Ingrosso om framtiden: ”Vill börja investera i andra bolag”

Bianca Ingrosso, reality-stjärna, influencer och jurymedlem för Talang. Foto: TT

Caroline Englund

Reporter

Bianca Ingrosso blir nervös av ekonomiska termer och vill inte prata siffror. Ändå är hon en av Sveriges mest framgångsrika och bäst betalda influencers. Hur blev det så? För Breakit berättar hon om sina drivkrafter och framtidsplaner.

“Hon är en Wahlgren. Räkna inte med att hon är i tid”, säger Caia Cosmetics vd Mikael Snabb när jag når honom på telefon och i panik frågar om han vet var Bianca Ingrosso är.

Vi ska träffas klockan 11. Jag är visserligen 5 minuter tidig men kontoret i det flådiga kontorshotellet No 18 precis vid Stureplan, där Bianca Ingrossos sminkbolag Caia Cosmetics huserar, ekar tomt. 

Jag slår mig ner på en soffa vid en enorm spegel med utsmyckad silverram och väntar.

11.05 står en helt vitklädd Bianca Ingrosso i dörröppningen och ropar: 

“Nämen hej!”

Blev känd på riktigt 

Hon slår sig ner i på en stol och börjar prata om svett som om vi vore gamla vänner. Det märks att Bianca Ingrosso är van att prata om privata saker med främlingar. Hennes privatliv har delats med hela svenska folket sedan hon föddes som dotter till kändisparet Pernilla Wahlgren och Emilio Ingrosso för drygt 24 år sedan.

Men Bianca Ingrosso själv säger att det var efter deltagandet i Let’s Dance 2016 som hon blev känd på riktigt och uppmärksammad för sin egen talang. Det var då hon började tro på sig själv både som privatperson – men också som varumärket Bianca Ingrosso.

Sedan dess har det gått i rasande fart. Hon har nu 1 miljon följare på Instagram, över 300.000 prenumeranter på sin Youtubekanal och hon la just ner sin podd, som var Sveriges största kommersiella podd med 450.000 lyssningar i veckan. 

Hon jobbar dessutom för fullt med tv-programmen Wahlgrens värld och Talang. 

“Att vara sitt eget varumärke är väldigt roligt men också väldigt påfrestande. Jag får lätt ångest, har humörsvängningar och sjuk PMS. Jag tar åt mig av vad folk skriver och kan gräva ner mig i negativa tankar. Men just nu har jag turen att jag bara kan tacka ja till saker som gör mig glad”, säger Bianca Ingrosso.

"Kom in som frisk fläkt"

Livet som varumärke har på bara några år gjort henne ekonomiskt oberoende. 

2018 omsatte hennes bolag, där större delen av inkomsterna kommer från samarbeten där hon marknadsför produkter, 17 miljoner kronor och gjorde en vinst på 8,5 miljoner kronor. 

“Jag tror att jag kom in som en frisk fläkt. Det fanns en trend där allt skulle vara fint och upplagt och jag var tvärtom. Jag är glad ena dagen men kan också visa mina dåliga sidor och säger exakt vad jag tycker och tänker.”

I en intervju med Dagens industri tidigare i år berättade Bianca Ingrosso att en bild på Instagram där hon marknadsför en produkt kan kosta 200.000 kronor. Nu berättar hon mer:

“Det är aldrig någon som har köpt EN bild, man köper ett ambassadörskap på sex månader eller ett år. Vad det kostar är olika men det kan handla om flera miljoner. Om någon skulle vilja köpa en bild så skulle det däremot kosta ungefär 200.000 kronor.”

Men Bianca Ingrosso är noga med att poängtera att hon inte drivs av pengar.

“Jag drivs av att komma till jobbet och tycka att det är kul. Samtidigt vet jag mitt värde i jobbsammanhang.”

Ville göra något större

Förra året startade Bianca Ingrosso Caia Cosmetics, som säljer smink på nätet, tillsammans med sin manager Vanessa Lindblad, Mikael Snabb och Jesper Matsch som tidigare har drivit skönhetsbolaget Recipe for men.

“Jag hade jobbat som influencer ett tag och ville göra något nytt och större och därför kände jag och Vanessa att det var dags att satsa på något eget. Jag har ju vuxit upp i mammas loger och alltid varit väldigt intresserad av smink så att satsa på det kändes naturligt.”

Caia Cosmetics lanserade sin första produkt, en ögonskuggepalett, i november 2018 och sålde då för 8,7 miljoner på en dryg månad.

Bolaget har sedan dess släppt en rad andra produkter med jämna mellanrum. 

I somras avslöjade Caia Cosmetics att de hade sålt 100.000 produkter. Breakit räknade då ut att det handlade om en försäljning för minst 20 miljoner kronor, men sannolikt betydligt mer.

Hur det har gått hittills i år är hemligt.

“Ärligt talat så är jag sjukt ointresserad av siffror. Det jag verkligen vill veta är vad kunderna tycker om produkten. Jag kan bara säga att det går sjukt bra”, säger Bianca Ingrosso.

Hon sammanfattar affärsidén som “riktigt bra produkter till ett förmånligt pris.”

“Eftersom mitt varumärke är så starkt behöver vi inga mellanhänder utan kan sälja direkt från vår hemsida och då kan vi sälja produkter av väldigt bra kvalitet till ett lägre pris”, utvecklar hon.

Nästa steg för bolaget är att ta sig ut i världen. Tyskland och och Asien pekas ut som intressanta marknader. Utomlands, där Bianca Ingrossos varumärke inte är lika starkt, överväger bolaget andra distributionskanaler. Det skulle kunna vara butiker eller digitala marknadsplatser som Zalando, Amazon och Tmall, men det är inget som bolaget vill bekräfta. 

Men i skuggan av Caia Cosmetics framgångar ruvar Bianca Ingrosso också på nästa steg i karriären. Och det handlar om att ge sig in i riskkapitalbranschen.

“Det är klart att jag vill börja investera i andra bolag. Jag har en jättebra ekonom som tycker att jag ska göra det och han presenterar intressanta bolag för mig. Men sånt tar ju tid och det måste kännas rätt.”

Än så länge har hon startat ett företag som ska sköta investeringarna och väntar på att rätt bolag ska dyka upp.

Bianca Ingrosso ser det nämligen inte som ett alternativ att vara en passiv investerare. Hon säger att hon kommer att gå all in och engagera sig fullt ut när det väl blir dags. 

Vilken typ av bolag letar du efter?

“Jag kommer att kolla efter saker som att bolaget är miljövänligt, jobbar mot psykisk ohälsa, feministiska aspekter eller vill hjälpa barn som svälter.”

Några planer på att starta fler egna bolag just nu har inte Bianca Ingrosso. Om 5 till 10 år drömmer hon om att fortsätta göra det hon gör i dag men att kanske ha lite mer luft i schemat.

“Jag hoppas att jag kan lägga lite mer tid på Caia Cosmetics då och att jag har kvar mitt team. Jag har inga siffermål. Så länge jag är ekonomiskt oberoende är jag nöjd.”

Bianca Ingrosso tror att influenceryrket är här för att stanna och är övertygad om att hennes följare kommer att hänga med även när hon blir äldre och tampas med nya problem eller antar nya utmaningar.

Bianca Ingrosso är en av talarna på Breakits event Retail Tech. Kolla in hela programmet här!

Vill du höra mer om Bianca Ingrosso – och få en massa andra heta spaningar?

Lyssna på senaste avsnittet av Breakits podcast här.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER