Creed Media Group lanserar Creedcast – produktionsbolag för podcasts

Creed creedcast podcast
Creed Media Group lanserar Creedcast – produktionsbolag för podcasts

Tess Gustafsson och Nathalie Danielsson, Hjalmar Wilén, vd för Creedcast och brodern Tor Wilén, innehållsproducent och projektledare. Foto: Skärmklipp och Press

Tobias Blixt

Reporter

Det nya poddbolaget samarbetar med en rad kända svenskar.

Breakit har tidigare uppmärksammat Creed Media Group, som grundats av Timothy Collins, Hugo Leprince och Eliot Robinson. Trion ville ta sina erfarenheter från sociala medier – där de alla har stora följarskaror – och bygga ett digitalt mediebolag.

Nu lanserar Creed Media Group podcastproduktionsbolaget Creedcast tillsammans med bolagets vd Hjalmar Wilén. 

“Jag har två grundvisioner med Creedcast. Dels vill jag hjälpa människor att förstå världen bättre. Jag tror att nyckeln till det ligger i riktigt bra berättande och möten mellan människor, det var därför jag landade i att skapa podcasts”, säger Hjalmar Wilén till Breakit och fortsätter.

“Den andra delen är att det vore kul att bygga ett väldigt stort bolag. Kan man kombinera de delarna så skulle det vara väldigt roligt.”

Idag har bolaget samarbeten med Spotify, Podme och Radioplay. I samarbete med Spotify producerar de bland annat en podcast med artisterna Benjamin Ingrosso och Felix Sandman, liksom Spotify Original-podden “Vi försöker iallafall” med influencerna Nathalie "Nattid" Danielsson och Tess Gustafsson. De producerar också tre egna poddar för Podme och har arbetat med podden Svenska Mordhistorier

Framöver planerar bolaget att ha flera ben att stå på. Utöver att producera sina egna poddar, så vill de också hjälpa andra företag att lansera egna podcasts.

“Det finns idag tre goda skäl att starta en podcast som företagare: Effektivisera intern kommunikation, vårda kundrelationer och/eller marknadsföra sig. Vi utvecklar nu olika paket för att erbjuda en så effektiv och anpassad produktionsprocess som möjligt för respektive önskemål", säger Hjalmar Wilén.

Creed Media Group skriver att Creedcast formellt startade i juni 2019 och att de hittills omsatt cirka 2 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER