Mobile Stories vill lära unga om källkritik – stöttas med 5 miljoner av Google

Google Mobile Stories Media
Mobile Stories vill lära unga om källkritik – stöttas med 5 miljoner av Google

Jenny Sköld och Lotta Bergseth. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Svenska Mobile Stories har tagit fram ett publiceringsverktyg som ska lära unga om journalistiska metoder. Nu stöttas de av Google.org.

Jenny Sköld och Lotta Bergseth är journalisterna som valde att bli sociala entreprenörer. De grundade sitt källkritiksprojekt Mobile Stories 2015 med syftet att utbilda unga inom skola och föreningsliv kring pressetiska regler, källkritik och andra publicistiska processer.

Genom Mobiles Stories publiceringssystem vägleds användarna genom olika utbildande steg, innan texten kan publiceras på deras digitala plattform.

Nu har Googles välgörenhetsarm Google.org valt att satsa totalt 4,7 miljoner kronor på projektet. Det skriver Mobile Stories i ett pressmeddelande. Pengarna ska användas för att växa verksamheten till fler områden. 

“Förtroendet för journalistiken hänger ihop med tilliten till samhället och demokratin i stort. Om unga får möjlighet att delta mer aktivt i samhällsdebatten så får vi vuxna lättare att förstå framtiden och vilka frågor vi alla behöver satsa på”, säger Lotta Bergseth i pressmeddelandet.

Bolaget skriver att varannan ung mellan 12 och 23 år inte känner sig delaktiga i samhället, enligt en undersökning från myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Med projektet Empower youth with media and information literacy vänder sig Mobile Stories till skolor i 10 kommuner som ska få tillgång till verktyget för att publicera sig på den digitala plattformen.

“Det är otroligt oroväckande att grupper av unga hamnar utanför. Därför är vi mycket glada att vi med Googles hjälp kan satsa särskilt på att nå just denna elevgrupp”, säger Jenny Sköld.

Mobile Stories är det första svenska projekt som fått finansiering av Google.org.

“Det känns fantastiskt att kunna stödja ett så innovativt projekt som Mobile Stories. Att kunna navigera i medielandskapet och att ta plats i samhällsdebatten är enormt viktiga kunskaper för unga att ha inför framtiden”, säger Sara Övreby, samhällspolitisk chef på Google.

Läs fler artiklar
LÄS MER