Nina Siemiatkowski rullar ut sin nya satsning Milkywire

Milkywire
Nina Siemiatkowski rullar ut sin nya satsning Milkywire

Nina Siemiatkowski. Foto: Elisabeth Toll.

Towe Boström

Reporter

"Det ligger i människans natur att vilja bidra till en bättre värld".

Förra sommaren berättade vi  att Nina Siemiatkowski filar på ett hemligt projekt under namnet Milkywire. Enligt uppgifterna skulle det handla om en satsning som knyter samman globala välgörenhetsprojekt med människor som vill hjälpa.

I dagarna rullade Milkywire ut sin första betaversion och nu är Nina Siemiatkowski redo att berätta mer.

”Vi bygger en app som gör det möjligt att upptäcka, följa och engagera sig i våra impacters (eldsjälar, reds. anm.), som du får uppdateringar ifrån genom ett socialt medieformat. Det viktiga är att det ska vara kul, intressant och enkelt att bidra”, förklarar Nina Siemiatkowski.

Nina Siemiatkowski beskriver Milkywire som en helt ny typ av digital plattform där ”Instagram möter crowdfunding”. Här kan människor som vill bidra till en positiv förändring, exempelvis genom att skänka pengar, komma i kontakt med och uppdatera sig kring olika välgörenhetsprojekt. 

Det handlar exempelvis om uppdateringar av deras arbete och forskning ute på fältet genom video, bild eller skrift. 

I dag lägger många organisationer en stor del av sin tid och kraft på att resa pengar. Milkywires ambition är att hjälpa dem med detta och på så sätt även frigöra resurser så att de kan fokusera på positiv förändring. I dagsläget har ett 15-tal organisationer anslutits till plattformen och tanken är att det ska bli betydligt fler redan i år. Samtliga av de sökande scannas utifrån en mängd kriterier innan de accepteras. 

Milkywire har finansierats till fullo av Nina Siemiatkowskis privata medel samt stiftelsen Siemiatkowski Foundation, som hon står bakom tillsammans med sin make Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski.

”Milkywire är mitt och Sebastians sätt att ge tillbaka och ha en positiv inverkan”.

Sebastian Siemiatkowski är dock inte operativt involverad – det är Nina Siemiatkowski som styr skutan i rollen som vd och grundare. Satsningen är non-profit och affärsmodellen baserar sig på att fem procent av intäkterna, bidragen, går till att täcka omkostnader för att hålla igång plattformen. 

Nu utgörs bolaget, som är baserat i Stockholm, av 18 personer och planen är att skala upp genom att utöka techteamet. 

”Det är mitt största fokus just nu, vi söker de bästa techpersonerna som vill göra något bra för världen”. 

Enligt FN:s uppskattningar finns idag runt 10 miljoner mindre, lokala välgörenhetsorganisationer som arbetar för en bättre värld. Dessvärre tenderar stora summor av det som doneras till dem att försvinna på vägen. Milkywire lovar i sin tur att minst 80 procent av donationerna går direkt till de lokala krafterna.

Målsättningen är att släppa den officiella betan innan året är slut. Nina Siemiatkowski vill inte uttala sig om hur stort Milkywire kan komma att bli. 

”Jag jobbar på att sätta en fot framför den andra. Nu jobbar vi kontinuerligt med att utveckla produkten och lösa de problem som vi har ambitionen att lösa”. 

Finns det en vilja att hjälpa? 

”Välgörenhetsindustrin är en av världens största industrier och det ligger i människans natur att vilja bidra till en bättre värld, och det kommer att fortsätta”.

Vill du också göra skillnad? Haka på vår utmaning Breakit Impact Challenge nu. Här kan du spana in alla bolag som har sajnat upp sig – och hit går du för att anmäla dig.

Läs mer

Bild avslöjar: Voi-sparkcykel på olycksplatsen – men Voi vet inte själva: "Har inte blivit kontaktade"

Så går Nina Siemiatkowskis stora impact-satsning Milkywire

Nina Siemiatkowski bakom hemliga mediebolaget Milkywire

Läs fler artiklar
LÄS MER