Sitoo håvar in Daniel Wellington till sin smarta kassa: "Ett genombrott"

Sitoo Daniel Wellington influencers
Sitoo håvar in Daniel Wellington till sin smarta kassa: "Ett genombrott"

Jens Levin är vd och medgrundare av Sitoo. Foto: Erik Wisterberg samt pressbilder.

Erik Wisterberg

Reporter

De ska gifta ihop influencermarknadsföring med fysiska butiker.

Många tänker på klocksuccén Daniel Wellington som ett nätfenomen. Men de senaste åren har Filip Tysanders miljardbolag satsat stenhårt på ett nät av egna butiker

Nu står det klart att Daniel Wellington inleder ett samarbete med det svenska bolaget Sitoo, som har ett molnbaserat kassasystem. 

Klockmärket ska nu införa det i alla sina butiker.

"Vi har en global ansats och vill bli bäst inom molnbaserade kassasystem. Så för oss är det såklart ett genombrott att Daniel Wellington, som har så många butiker i olika länder, har ett samarbete med oss", säger Jens Levin, grundare och vd på Sitoo.

För Daniel Wellington är sannolikt en del av den smarta kassan extra intressant. Sitoo uppger att deras lösning låter handlare mäta effekten av influencermarknadsföring i fysiska butiker. Detta genom speciella rabattkoder som profiler i sociala medier kan sprida till sina följare. När koderna sedan används i butikens kassa kan handlaren exempelvis se vilka influencers som driver flest kunder och köp till butikerna. Allt sker i realtid. 

"Daniel Wellington är först med influencerkoder, och de är väldigt skickliga på vad de gör. Nu ser vi att väldigt många retailers vågar tro på molnbaserade kassasystem", säger Jens Levin.

Enligt Kent Karlsson, it-chef på Daniel Wellington, ska Sitoo hjälpa bolaget att förbättra kundupplevelsen i butikerna. 

"Vi får nu även en global kassalösning som vi kan hantera centralt, vilket är ovärderligt och det kommer spara oss tid och pengar samtidigt som vi blir mer effektiva", säger han i ett uttalande. 

Sitoo omsatte runt 25 miljoner kronor i fjol, och gjorde ett resultat nära noll. Bolaget har tidigare tagit in 70 miljoner kronor i riskkapital för att skala upp internationellt. 

Daniel Wellington hade ett hack i kurvan 2018, då vinsten halverades. Klockbolaget gjorde "bara" drygt en halv miljard kronor i vinst.

Läs fler artiklar
LÄS MER